Kanak-kanak Bajau kelihatan sedang seronok bermain di sampan usang di kawasan lapang sekitar perumahannya ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.

Daerah Semporna merupakan lokasi produk perlancongan terkenal di Sabah. Ia menjadi tumpuan pelancong di seluruh pelusuk dunia yang menjanjikan khazanah laut dan permandangan yang memukau.

Pulau Bum-bum yang merupakan pulau terbesar yang didiami kaum Bajau. Dikatakan pulau ini lebih besar dari Singapura dan terletak berhampiran perairan Semporna, Kunak dan Lahad Datu.

Di pulau ini sangat sinonim dengan etnik bajau laut atau dipanggil “gipsi laut”. Etnik ini merupakan satu-satunya kaum di rantau ini yang tidak bernegara.

Disebabkan terpisah dengan dataran, anak-anak Bajau ini kebanyakan tidak mendapat pembelajaran yang sempurna, tidak seperti kanak-kanak lain di Semporna.

Bagaimanapun, anak-anak Bajau ini lebih mahir dengan ilmu kendiri bagi mendepani kehidupan mencabar sebagai anak laut.

Anak Bajau, Azmi Abdul Imo, 12, kelihatan sedang menjaga kambing peliharaannya ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Anak bajau sedang bermain basikal di atas jambatan atas air di kawasan perumahannya berlatar belakankan pemandangan laut ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Kanak-kanak Bajau kelihatan sedang bermain sambil menangkap ikan di hadapan rumahnya ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Kanak-kanak Bajau yang sedang mandi di laut sambil menangkap ikan ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Anak Bajau, Mohd Shaliq, 5, tersenyum ketika gambarnya dirakam berlatar belakangkan rumah atas air ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Kelihatan kanak-kanak Bajau sedang bersiar-siar membawa bot di perairan pulau ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Kanak-kanak Bajau sedang bermain layang-layang yang diperbuat dari plastik ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Kelihatan sekumpulan anak-anak bajau sedang bermain sambil melihat pemandangan laut ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.
Antara wajah-wajah anak etnik bajau yang bergambar di atas jambatan atas air sambil memakai pelitup muka dan berlatar belakangkan pemandangan laut ketika tinjauan Malaysia Gazette di Pulau Bum Bum, Semporna, Sabah. foto 25 SEPTEMBER 2020.