Bangunan Bursa Malaysia di Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Berhad telah dinobatkan sebagai ‘Bursa Saham Terbaik Dalam Penyenaraian Islam’ oleh Islamic Finance News (IFN) pada undian Penyedia Perkhidmatan IFN Tahunan ke-14 baru-baru ini.

Ini adalah tahun kedua berturut-turut Bursa Malaysia muncul sebagai pemenang bagi kategori ini, sejak ia diperkenalkan pada tahun 2018 sebagai pengiktirafan bursa saham paling cemerlang untuk penyenaraian sekuriti patuh Syariah dalam ekosistem kondusif.

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, Malaysia diakui sebagai peneraju global dalam pasaran kewangan Islam dan Bursa Malaysia bangga dapat memainkan peranan penting dalam pertumbuhannya.

”Bersama dengan sokongan broker Islam, kami akan terus mengembangkan dan memberikan lebih banyak peluang patuh Syariah kepada kedua-dua penerbit dan pelabur,” katanya yang menyifatkan pengiktirafan global dari IFN ini merupakan satu lagi kejayaan yang akan mendorong usaha berterusan untuk terus maju dan memperkukuhkan kemampuan Bursa di pasaran modal Islam.”

Pada 31 Ogos 2020, modal pasaran Syariah berjumlah RM1.2 trilion atau 71.1% daripada jumlah permodalan pasaran.

Sebagai pertukaran pasaran baharu muncul yang terkemuka, Bursa Malaysia menawarkan sekuriti patuh Syariah yang baik yang disenaraikan di Pasaran Utama, ACE dan LEAP.

Untuk tempoh yang sama, 715 atau 76.6% daripada keseluruhan 933 syarikat yang tersenarai di bursa adalah patuh Syariah, boleh diperdagangkan di Bursa Malaysia-i, platform pelaburan patuh Syariah menyeluruh pertama di dunia.

Bursa Malaysia-i menggabungkan pelbagai perkhidmatan berkaitan pertukaran patuh Syariah termasuk perkhidmatan penyenaraian, perdagangan, penjelasan, penyelesaian dan penyimpanan, meningkatkan kepemimpinan Bursa Malaysia sebagai pasaran global penyenaraian dan pelaburan Syariah. – MalaysiaGazette