Donald Trump (kiri) dan Joe Biden. foto Agensi

WASHINGTON – Joe Biden, calon Presiden Amerika Syarikat (AS) dari Demokrat mendedahkan penyata cukai 2019, beberapa jam sebelum perdebatan pertamanya dengan Presiden Donald Trump menjelang Pilihan Raya Presiden November ini.

Biden dan isterinya, Jill Biden, melaporkan pendapatan kena cukai lebih daripada AS$900,000 dan membayar cukai-cukai hampir 300,000 dolar.

Pasangan ini juga mencatatkan penyata cukai untuk 2016, 2017 dan 2018.

Manakala calon Naib Presiden dan Senator AS dari California, Kamala Harris dan suaminya, peguam Doug Emhoff, melaporkan pendapatan bercukai lebih daripada 3 juta dolar dan membayar hampir 1.2 juta dolar.

Pendedahan itu dilakukan dua hari selepas siasatan New York Times (Times) mendakwa Trump hanya membayar 750 dolar cukai pendapatan persekutuan pada tahun 2016 dan 2017 dan tidak membayar cukai pada 10 hingga 15 tahun sebelumnya.

Namun dinafikan oleh Trump.

Sebagai bekas ahli perniagaan, Trump telah menolak untuk mendedahkan penyata cukainya, yang sedang dicari oleh Demokrat dan penyiasat negara, selama beliau sebagai presiden.

Tindakan Trump itu jelas melanggar tradisi puluhan tahun yang dipegang oleh pendahulunya.

“Selama satu dekad yang lalu, Presiden Trump telah membayar puluhan juta dolar cukai peribadi kepada Kerajaan Persekutuan, termasuk membayar berjuta-juta cukai peribadi sejak mengumumkan pencalonannya pada tahun 2015,” kata peguam Pertubuhan Trump, Alan Garten dalam satu kenyataan.

Beliau menyifatkan pendedahan Times itu sebagai satu gangguan menjelang pilihan raya.

Biden, bekas Naib Presiden dan Senator yang lama, telah menekankan mesej “Scranton vs. Park Avenue” untuk menarik pengundi kelas pekerja, yang menunjukkan tempat tinggalnya di Pennsylvania dan kehidupan Trump di Manhattan, New York City.

Kedua-dua calon akan bertemu di Cleveland, Ohio untuk debat Presiden 2020 pertama kali mengenai topik seperti rekod mereka, Mahkamah Agung, Covid-19, ekonomi, dan bangsa serta keganasan di bandar-bandar AS.

Menurut purata pengundian RealClearPolitics, Biden mendahului Trump dengan 6.1 mata peratusan secara nasional dan 3.5 mata di negeri setakat hari Selasa.