Gambar hiasan

ROM – Harga makanan dunia meningkat lagi pada bulan September, naik ke tahap tertinggi sejak Februari kerana harga gandum, jagung, dan minyak sayuran yang lebih tinggi mengimbangi harga yang lebih rendah di kawasan lain, menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Indeks Harga Makanan Dunia FAO meningkat 2.1 peratus, berikutan kenaikan dalam bulan Ogos, Julai dan Jun, masing-masing sebanyak 2.0 peratus, 1.2 peratus, dan 2.4 peratus.

Gabungan keuntungan sejak bulan Jun cukup untuk membatalkan penurunan harga selama lima bulan pertama tahun ini.

FAO mengatakan indeks kini berada pada tahap tertinggi sejak Februari dan 5.0 peratus melebihi parasnya pada September 2019.

Harga untuk biji-bijian dan bijirin – komponen terbesar dalam Indeks Harga Makanan Dunia FAO – meningkat untuk bulan ketiga berturut-turut kepada 5.1 peratus berbanding Ogos.

FAO mengatakan cuaca yang melampau membantu mendorong kenaikan harga gandum sementara harga jagung meningkat disebabkan oleh penurunan pengeluaran di Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat.

Keuntungan tersebut dengan mudah mengenepikan penurunan harga beras yang kecil, yang susut akibat pengeluaran besar-besaran di hemisfera utara.

Indeks minyak sayuran meningkat 6 peratus, selepas kenaikan masing-masing 5.9 dan 7.6 peratus pada bulan Ogos dan Julai.

Lonjakan harga minyak sawit adalah faktor terbesar dalam kenaikan tersebut, kata FAO.

Harga tenusu tidak berubah dari bulan Ogos disebabkan pengeluaran yang banyak di Kesatuan Eropah sepadan dengan peningkatan permintaan.

Harga daging jatuh 0.9 peratus, didorong oleh larangan China terhadap daging babi Jerman setelah pengesanan demam babi Afrika di negara itu.

Sementara itu, harga gula merosot 2.6 peratus di tengah-tengah laporan kemungkinan lebihan dalam beberapa bulan mendatang disebabkan oleh pengeluaran kukuh di Brazil dan India, dua pengeluar utama dunia.

Indeks Harga Makanan FAO bulanan berdasarkan pada harga di seluruh dunia untuk 23 kategori komoditi makanan yang merangkumi harga untuk 73 produk yang berbeza berbanding tahun asas. – MalaysiaGazette