David Malpass. foto Agensi

WASHINGTON – Jumlah hutang luar negeri negara-negara termiskin di dunia meningkat 9.5 peratus kepada rekod AS$744 bilion pada tahun 2019, menurut laporan Statistik Hutang Antarabangsa (IDS) terbaru Bank Dunia.

“Sebelum bermulanya wabak Covid-19, kenaikan tahap hutang awam sudah menjadi perhatian, terutama di banyak negara termiskin di dunia,” kata pemberi pinjaman multilateral itu dalam satu kenyataan semasa pertemuan tahunan Kumpulan Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Kumpulan 20 (G20) mengesahkan Inisiatif Penangguhan Perkhidmatan Hutang (DSSI) pada bulan April tahun ini untuk membantu 73 negara termiskin  itu menguruskan kesan wabak tersebut, yang memungkinkan mereka menangguhkan pembayaran hutang sehingga akhir tahun 2020, kata Bank Dunia.

Presiden Kumpulan Bank Dunia, David Malpass sebelumnya mendesak negara-negara G20 untuk melanjutkan jangka waktu DSSI hingga akhir 2021 dan komitmen untuk memberikan inisiatif sebanyak mungkin.

Laporan IDS terbaharu menunjukkan jumlah hutang luar negara yang memenuhi syarat untuk program pelepasan hutang G20 melonjak tahun lalu, “menekankan keperluan mendesak bagi pemiutang dan peminjam untuk berkolaborasi mencegah peningkatan risiko krisis hutang negara yang dicetuskan oleh pandemik Covid-19”.

Jumlah hutang bagi negara-negara ini hampir dua kali ganda daripada negara berpendapatan rendah dan sederhana yang lain pada tahun 2019, menurut laporan tersebut.

“Sangat penting pemimpin negara-negara termiskin bersuara mengenai perlunya beban hutang yang lebih ringan daripada negara-negara pemiutang.

“Dialog itu belum begitu mantap dan saya rasa perlu untuk meneruskan proses ini,” kata Malpass di Twitter pada hari Isnin.

Menteri Kewangan dan Gabenor Bank Pusat dari ekonomi G20 dijadualkan bertemu pada hari Rabu dan akan membuat keputusan mengenai pelanjutan pelepasan hutang. – MalaysiaGazette