Norasyikin Abdul Ghani

KUALA LUMPUR – Peristiwa besar penolakan cadangan darurat menunjukkan Raja-Raja Melayu prihatin dengan keluh kesah  rakyat.

Ia tindakan bijaksana tanpa perlu mengheret Yang Dipertuan Agong (YDPA) dalam polemik kuasa dan agenda politik pihak tertentu.

Presiden Pertubuhan Kebajikan Insaniah SRIKANDI Malaysia, Datuk Norasyikin Abdul Ghani berkata, pihaknya menjunjung kasih diatas titah YDPA atas kebijaksanaan membuat keputusan yang disenangi rakyat jelata.

“Ini adalah bukti keprihatinan YDPA terhadap isu- isu ekonomi yang kian menghimpit rakyat sejak pandemik Covid-19 melanda dunia dan negara kita.

“Jadi hentikan pertikaian dan wujudkan penyatuan hati agar rakyat bersama-sama Raja-raja kita kembali fokus memakmurkan tanah air yang berbilang bangsa dalam situasi paling memcabar ketika ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Norasyikin, pihak yang mencadangkan pengisytiharan darurat perlu menyedari beberapa aspek yang perlu dilaksanakan kerajaan.

“Jika darurat kesihatan dibuat sebagaimana di Jepun, bantuan kewangan perlu disalurkan kepada setiap rakyat.

“Bagaimanapun jika sekadar darurat pentadbiran atau politik, rakyar tidak akan mendapat sebarang bantuan kewangan.

“Ia bukan tugas yang mudah untuk dibuat tetapi setiap titah baginda membuktikan aspek berkenaan telah diteliti,” katanya.- MalaysiaGazette