Tun Dr Mahathir Mohamad.

KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad mendakwa pandangannya mengenai isu di Perancis telah disalahtafsir.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, perenggan ke-12 dalam kenyataannya semalam digambarkan seolah-olah dirinya menyokong keganasan.

“Saya sememangnya jijik dengan cubaan untuk memberi gambaran yang salah dan tidak mengikut konteks apa yang saya tulis di blog saya semalam.

“Mereka yang melakukan itu hanya menyoroti satu bahagian dari perenggan 12 yang berbunyi: “Umat Islam berhak untuk marah dan membunuh berjuta-juta orang Perancis kerana pembunuhan di masa lalu.”

“Mereka berhenti di sana dan menyifatkan saya mempromosi pembunuhan orang Perancis,” kata Pengerusi Parti Pejuang itu dalam satu kenyataan di blognya hari ini.

Menurut Mahathir, mereka tidak membaca tulisan itu secara keseluruhan.

“Kerana penyampaian di luar konteks oleh mereka yang mengambil catatan saya, laporan dibuat terhadap saya dan saya dituduh mempromosikan keganasan di Facebook dan Twitter,” tulisnya lagi.

Akibatnya, pengendali akaun media sosial mengarahkannya membuang catatan itu.

“Tidak ada yang dapat saya lakukan dengan keputusan FB dan Twitter untuk membuang catatan saya. Pada fikiran saya, kerana mereka adalah penyedia kebebasan bersuara, sekurang-kurangnya mereka mesti membenarkan saya menjelaskan dan mempertahankan kedudukan saya.

“Tetapi itulah kebebasan bersuara bagi mereka. Di satu pihak, mereka membela mereka yang memilih untuk menampilkan karikatur yang menyinggung perasaan Nabi Muhammad S.A.W. dan mengharapkan semua umat Islam menelannya atas nama kebebasan bersuara dan bersuara,” katanya.- MalaysiaGazette