Lonjakan kes Covid-19 di England penyumbang kepada peningkatan panggilan bagi perkhidmatan ambulans. foto Reuters

LONDON – Perkhidmatan ambulans di barat laut England, salah satu kawasan yang paling teruk dilanda Covid-19 mengisytiharkan ‘insiden besar’ pada hari Isnin berikutan menerima jumlah panggilan yang sangat tinggi, terutama di kawasan Greater Manchester.

Perkhidmatan itu mengatakan telah menerima 2,266 panggilan kecemasan dalam masa lapan jam, peningkatan 36% berbanding waktu yang sama pada hari Isnin sebelumnya.

Panggilan untuk Covid-19 menyumbang kira-kira 15% daripada aktiviti tersebut.

Pengisytiharan ‘insiden besar’ adalah langkah rasmi yang membolehkan pengurus mengambil tindakan memanggil kakitangan tambahan.

Perkhidmatan Ambulans Utara Barat mengisytiharkan kejadian itu setelah kira-kira 2 jam 30 minit.

“Kejadian besar itu dikendalikan mengikut protokol biasa tetapi kami terus meminta orang ramai untuk menghubungi kami hanya jika keadaan mereka mengancam nyawa atau berpotensi mengancam nyawa,” kata perkhidmatan itu.

Greater Manchester ketika ini berada di tahap amaran “Sangat Tinggi”, tertinggi daripada tiga kumpulan dalam tindak balas membendung England daripada wabak coronavirus.

Peningkatan jangkitan yang mendadak itu telah menyebabkan kerajaan melaksanakan perintah sekatan pergerakan seluruh negara kali kedua di England yang akan berkuat kuasa Khamis ini.

United Kingdom merekodkan kadar kematian akibat Covid-19 tertinggi di Eropah. – MalaysiaGazette