Seorang kakitangan menurunkan seorang pesakit Covid-19 di Shawnee, Oklahoma, foto Reuters

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) mencatatkan rekod baharu jangkitan baharu koronavirus dengan sekurang-kurangnya 102,591 kes ketika hospital di beberapa negeri melaporkan peningkatan jumlah pesakit.

Sembilan negeri melaporkan peningkatan satu hari pada hari Rabu: Colorado, Idaho, Indiana, Maine, Michigan, Minnesota, Rhode Island, Washington dan Wisconsin.

Sebagai tambahan kepada kes yang meningkat, kemasukan ke hospital pada hari Selasa melebihi 50,000 untuk pertama kalinya dalam tempoh tiga bulan.

Utara Dakota melaporkan hanya tinggal enam katil di unit rawatan rapi di seluruh negeri pada hari Rabu, ketika itu ia adalah salah satu dari 14 negeri yang melaporkan rekod tertinggi kemasukan pesakit Covid-19 ke hospital.

Kematian akibat koronavirus meningkat lebih tinggi tetapi tidak sama dengan kes jangkitan.

Amerika Syarikat merekodkan rata-rata 850 kematian sehari, meningkat daripada 700 sebulan yang lalu.

Wabak yang melanda wilayah barat daya AS semakin sukar, berdasarkan kes baharu per kapita dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Illinois telah melaporkan 48,579 kes dalam tujuh hari terakhir ini, lebih banyak daripada negeri lain.

Texas, yang mempunyai dua kali lebih banyak penduduk, melaporkan 47,932 kes dan kedua California dan Florida masing-masing melaporkan sekitar 30,000 kes baharu.

Rekod AS sebelumnya untuk kes baharu dalam sehari adalah 100,233 pada 30 Oktober, tertinggi pernah dilaporkan di mana-mana negara di dunia. – MalaysiaGazette