Emmanuel Macron. foto Agensi

PARIS – Eropah mesti memberi fokus semula terhadap keselamatan Schengen, termasuk yang memerlukan perlindungan, kata Presiden Emmanuel Macron.

Amaran itu dikeluarkan selepas serangan di Perancis dan Austria.

Kawalan yang lebih ketat diperlukan untuk mengekang imigrasi secara rahsia, kata Macron, sambil menambah kumpulan penjenayah memperdagangkan pendatang haram ke Eropah sering dikaitkan dengan rangkaian pengganas.

“Saya memilih untuk merombak organisasi Schengen dan memperkukuhkan keselamatan sempadan bersama” kata Macron semasa kunjungan ke sempadan Franco-Sepanyol.

DC

Perancis akan memberikan sokongan dan berharap Jerman akan menyertai rancangan itu, kata seorang sumber kerajaan dengan menyebut Belanda dan Austria sebagai sekutu lain.

Eropah mengalami dua serangan pada minggu lalu yang melibatkan penyerang yang bergerak bebas antara negara anggota Schengen.

Pada 29 Oktober lalu, seorang lelaki Tunisia membunuh tiga orang di sebuah gereja di Nice.

Suspek, Brahim Aouissaoui didakwa telah tiba di pulau Lampedusa di Itali, yang terletak di Afrika Utara, lima minggu sebelumnya.

Setelah dipindahkan, Aouissaoui melakukan perjalanan ke Perancis dengan kereta api beberapa jam sebelum melancarkan serangannya.

Sementara itu, penyerang yang membunuh empat orang di Vienna pada hari Isnin melakukan perjalanan ke negara jiran Slovakia pada bulan Julai dalam usaha membeli peluru, kata pegawai Austria.

Macron mengatakan serangan baru-baru ini adalah peringatan kepada Eropah bahawa “risiko pengganas ada di mana-mana”.

Menteri Luar Negeri Itali, Luigi Di Maio minggu ini juga mendesak Eropah untuk meningkatkan pertahanannya terhadap keganasan dan sekali lagi menekankan perlunya rombakan undang-undang imigrasi di Kesatuan Eropah. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Negara penjajah yang telah banyak membuat kerosakan2 didunia ini kini ingin pula bercakap berkenaan hak asasi manusia & keamanan?

    Didoakan semua pejuang2 Algeria mendapat syahid dalam menentang penjajah kafir Perancis!

    Mereka kini secara terang2an menghina Baginda Nabi SAW, jom boikot produk2 keluaran Perancis!

Comments are closed.