Donald Trump. foto Agensi

NEW YORK – Hampir 80 peratus rakyat Amerika, termasuk lebih daripada separuh Republikan mengakui Joe Biden sebagai pemenang pilihan raya yang diadakan pada 3 November lalu, berdasarkan tinjauan Reuters.

Walaupun persaingan dengan Donald Trump masih belum dimuktamadkan di tiga negeri, namun Biden – yang memerlukan 270 undi untuk menang telah memperoleh 279 undi.

Trump pula memperoleh 214 undi, menurut Edison Research .

Dalam undian popular, Biden mendapat 76.3 juta, atau 50.7 peratus daripada jumlah keseluruhan, menjadi 71.6 juta, atau 47.6 peratus untuk Mr Trump.

Tinjauan pendapat nasional Reuters / Ipsos, yang berlangsung sejak hari Sabtu hingga Selasa mendapati 79 peratus orang dewasa AS percaya Biden memenangi pilihan raya tersebut.

Sebanyak 13 peratus lagi mengatakan pilihan raya belum diputuskan, 3 peratus mengatakan Trump menang dan 5 peratus mengatakan mereka tidak tahu.

Dapatan tinjauan itu menyaksikan pelbagai respons mengikut parti: sekitar enam dari 10 Republikan dan hampir setiap Demokrat mengatakan Biden menang.

Tinjauan itu juga mendapati 72 peratus berpendapat bahawa individu yang kalah dalam pilihan raya harus mengakui kekalahan.

Manakala 60 peratus berpendapat akan ada peralihan kuasa yang aman ketika penggal Trump berakhir pada Januari depan.

Undian pendapat Reuters / Ipsos dilakukan secara dalam talian, dalam bahasa Inggeris, di seluruh Amerika Syarikat.

Ia mengumpulkan respons daripada 1,363 orang dewasa AS, termasuk 469 responden yang mengambil tinjauan antara Sabtu petang dan Selasa. – MalaysiaGazette