KUALA LUMPUR – Cubaan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) untuk menyeludup keluar dari negara ini terus digagalkan pasukan tentera

Menurut kenyataan Markas Divisyen Pertama Infantri Malaysia (1 Div), pasukan keselamatan itu menahan lima PATI di sebuah rumah yang tidak berpenghuni di seberang Taman Selera Puspa Indah ketika membuat rondaan keselamatan sempadan di Tebedu, Sarawak.

“Kelima-lima PATI tersebut bekerja di Bintulu hendak balik ke Indonesia menggunakan lorong tikus sempadan Malaysia-Indonesia,” kata kenyataan itu sambil menambah mereka dibawa ke Balai Polis Tebedu untuk tindakan selanjutnya.

Sementara itu, pasukan keselamatan turut cubaan menyeludup barang dalam kejadian jam 7.50 malam, di Pondok John kira-kira 400 meter dari sempadan Malaysia-Indonesia.

Katanya, ketika kejadian anggota yang sedang dalam kedudukan SERKAP (Serang dan Tangkap) melihat seorang awam menunggang motosikal dalam keadaan mecurigakan, kelihatan berulang-alik ke arah pondok tersebut.

“Tanpa menyedari pergerakan mereka diperhatikan, buat kali yang ketiga, penunggang motorsikal tersebut dilihat mengiringi dua buah kenderaan jenis pacuan empat roda dari Malaysia ke arah sempadan Indonesia.

“Menyedari kejadian tersebut, anggota dengan segera keluar dan menahan dua kenderaan tersebut, manakala orang awam yang menunggang motosikal tersebut melarikan diri.

“Setelah ditahan dan diperiksa, tiga orang warga Indonesia dan dua orang warga tempatan termasuk seorang remaja perempuan membawa bersama 15 bungkus kayu gaharu bernilai RM400,000.00, 573 botol minuman keras, 14 tong gas masak, lima telefon bimbit, 96 papan telur Ayam, 143 pek serbuk Milo, wang tunai Malaysia dan wang tunai Indonesia Rupiah serta alat pertukangan kayu gaharu terlibat dalam cubaan menyeludup keluar barangan ke Indonesia melalui laluan tidak sah.

“Turut ditahan bersama mereka adalah dua buah kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi Pajero dan Toyota Hilux,” menurut kenyataan itu .

Keseluruhan anggaran barangan yang dirampas berjumlah RM492,771.

Manakala semua yang ditahan dibawa ke IPD Lubuk Antu untuk siasatan lanjut,” menurut kenyataan itu. – MalaysiaGazette