NEW YORK – Kes jangkitan Covid-19 di Amerika Syarikat (AS) sudah melepasi 11 juta kes selepas melepasi angka 10 juta  seminggu lalu.

Lebih satu dalam 400 warga Amerika ini kini diuji positif Covid-19.

AS merekodkan lebih daripada 159,100 kes baru pada hari Sabtu, jumlah wabak ketiga tertinggi meningkatkan purata baharu tujuh hari lebih daripada 145,000, dengan trend meningkat di 48 negeri dan peningkatan kes tambahan sebanyak 80 peratus daripada purata dua minggu lalu .

Sebanyak 10 negeri mencatatkan rekod baharu kes satu hari, 29 negeri lagi merekodkan lebih banyak kes pada minggu lalu daripada tempoh tujuh hari yang lalu.

Pada hari Ahad, New Jersey mengumumkan 4,538 kes baharu, rekod satu hari yang kedua berturut-turut.

Angka kematian di seluruh negara kekal pada tahap yang lebih rendah daripada di kemuncak semasa musim bunga, tetapi menunjukkan kenaikan dengan pesat.

Lebih daripada 1,200 kematian baru dilaporkan pada hari Sabtu, mendorong purata tujuh hari menjadi lebih daripada 1,120 sehari, peningkatan 38% daripada purata dua minggu yang lalu.

Empat negeri merekodkan kematian baharu pada hari Sabtu – Montana, Oklahoma, Wyoming dan South Dakota.

Dr Michael Osterholm, Penasihat Presiden terpilih Joe Biden, memberitahu, AS kini “dalam situasi yang sangat berbahaya”.

Beliau menyifatkan keadaan semasa sebagai krisis kesihatan awam yang paling berbahaya sejak wabak influenza melanda pada tahun 1918, yang mengorbankan sekitar 50 juta di seluruh dunia, termasuk 675,000 orang warga AS.

“Ketakutan terburuk saya adalah kita akan melihat apa yang kita lihat berlaku di negara lain, yang mana orang mati di jalanan.

“Sistem penjagaan kesihatan terjejas, secara literalnya sudah rosak,” katanya dalam program NBC Meet the Press. – MalaysiaGazette