Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman

BAITULMAQDIS – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu secara senyap-senyap terbang ke Arab Saudi pada hari Ahad untuk bertemu dengan Putera Mahkota Mohammed bin Salman dan melawat Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Mike Pompeo, kata radio awam Kan dan tentera darat Israel.

Sekiranya perkara ini disahkan, ia adalah lawatan pertama secara terbuka oleh seorang pemimpin Israel ke Arab Saudi yang memperjuangkan perjuangan Palestin dan mengenepikan semua hubungan rasmi dengan Israel.

Menjelang berakhirnya pemerintahan Donald Trump Januari depan, Pompeo telah berusaha untuk memujuk pusat kuasa Teluk untuk mengikuti jirannya, Emiriah Arab Bersatu dan Bahrain menjalinkan hubungan rasmi dengan Israel.

Pejabat Netanyahu dan Kedutaan AS di Baitulmaqdis tidak mengulas mengenai laporan berkenaan.

Setakat ini, media Arab Saudi tidak menyebut sebarang lawatan oleh Netanyahu dan media kerajaan Arab Saudi juga tidak memberi maklum balas mengenainya.

Pendekatan antara Israel dan negara-negara Teluk didasarkan kepada kebimbangan mengenai Iran dan timbul persoalan sama ada Presiden AS yang dipilih, Joe Biden akan mengkaji semula dasar wilayah Washington.

Lawatan Netanyahu ke Arab Saudi oleh disertai oleh Pengarah Mossad, Joseph (Yossi) Cohen, yang telah mempelopori diplomatik ke negara-negara Teluk, kata media Israel yang memetik kenyataan pegawai Israel.

Riyadh setakat ini menolak untuk menormalkan hubungan dengan Israel.

Tetapi sejak bulan Ogos, kapal terbang Israel dibenarkan terbang ke wilayah Saudi ke destinasi Teluk dan Asia.

Surat khabar Avi Scharf melaporkan data jejak penerbangan yang menunjukkan pesawat perniagaan telah melakukan perjalanan singkat dari Tel Aviv ke Neom, di pantai Laut Merah Arab Saudi, di mana Putera Salman dan Pompeo mengadakan pertemuan yang dijadualkan pada hari Ahad.

Ditanya pada hari Sabtu apakah Riyadh telah mengubah kedudukannya terhadap Israel, Menteri Luar Arab audi mengatakan kerajaan negara ini endukung normalisasi hubungan “untuk waktu yang lama”, tetapi dengan syarat Israel dan Palestin mencapai “perjanjian damai yang kekal dan penuh”. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Negara2 Arab wajib berasa malu dengan negara2 Islam di Nusantara seperti Indonesia, Malaysia dan juga negara Turki.

    Sampaikan perkhabaran ini kepada pemimpin2 negara Arab!

Comments are closed.