MONTREAL – Shanghai telah mengatasi London untuk menjadi bandar yang paling banyak dihubungkan di dunia ketika wabak koronavirus menggegarkan perjalanan antarabangsa.

London telah menyaksikan penurunan 67% dalam hubungan perjalanan udara, menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA),

Empat bandar teratas yang paling banyak dihubungkan di dunia sekarang adalah Shanghai, Beijing, Guangzhou, dan Chengdu.

IATA mengatakan wabak itu telah menjejaskan kemajuan seabad untuk hubungan antara bandar.

“Perubahan dramatik menunjukkan skala kesaling hubungan dunia diatur kembali dalam beberapa bulan lalu,” kata Sebastian Mikosz, jurucakap Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).

Hab pengangkutan yang besar termasuk London, New York dan Tokyo telah menyaksikan penyusutan teruk dalam hubungan dalam dan luar bandar.

“Tidak ada pemenang, hanya beberapa pemain yang mengalami ‘cedera’ lebih sedikit. Dalam jangka waktu yang singkat, kami telah terjejas satu abad kemajuan dalam menyatukan orang ramai dan menghubungkan pasaran,” tambahnya.

Perjalanan udara di China telah pulih secara besar-besaran dan selama musim cuti Minggu Emasnya, seramai 425 juta orang penduduknya melakukan perjalanan ke seluruh negara, menurut Kementerian Pelancongan China.

China juga secara beransur-ansur membuka koridor penggembaraan dan membincangkan perjanjian perjalanan bebas kuarantin dengan sejumlah negara termasuk Jepun dan Singapura.

Bangkok dan Hong Kong, kedua-duanya mengalami penurunan 81% dalam hubungan.

Indeks penyambungan udara IATA mengukur sejauh mana sektor penerbangan menghubungkan bandar-bandar sesebuah negara dengan bandar-bandar lain di seluruh dunia dalam aspek untuk perdagangan, pelancongan, pelaburan dan ekonomi.

IATA menganggarkan sebanyak 46 juta pekerjaan yang dipacu oleh sketor  pengangkutan udara berada dalam bahaya.  – MalaysiaGazette