Omar Khribin.

KUALA LUMPUR – Penyerang skuad kebangsaan Syria, Omar Khribin digantung seumur hidup oleh Persekutuan Bola Sepak Syria (FASF) setelah bergaduh dengan ketua jurulatih, Nabil Maaloul.

Mereka terlibat konflik ketika kem latihan pusat yang diadakan pada pertengahan bulan ini apabila Omar disingkirkan daripada pasukan kebangsaan setelah dia mengganggu tugas Nabil dengan cuba untuk masuk campur dalam urusan teknikal yang akan diterapkan dalam pasukan.

Setelah insiden tersebut berlaku, FASF melakukan siasatan lanjut dan mereka akhirnya memutuskan untuk menggantung Omar seumur hidup, sekaligus tidak membenarkan pemain berusia 27 tahun itu untuk menyarung jersi pasukan negara pada masa akan datang.

Di atas padang, Omar merupakan salah seorang penyerang terbaik di Asia yang mana dia pernah memenangi beberapa kejuaraan seperti AFC Champions League (ACL) pada 2019 dan Saudi Professional League sebanyak tiga kali (2016–17, 2017–18, 2019–2020).

Selain itu, Omar turut muncul sebagai penjaring terbanyak saingan ACL pada 2017 selain dipilih sebagai pemain terbaik Asia pada tahun yang sama. – MalaysiaGazette