Keadaan di lokasi tempat pembunuhan Mohsen Fakhrizadeh, dekat kampus Universiti Islam Islam Damavand. foto Agensi

TEHRAN – Iran menuduh Israel dan Amerika Syarikat (AS) berada di belakang pembunuhan salah seorang saintis nuklearnya pada hari Jumaat.

Serentak itu, Tehran berikrar akan membalas dendam, sekali gus meningkatkan ketegangan di Teluk Parsi pada minggu-minggu terakhir buat Presiden Donald Trump.

Mohsen Fakhrizadeh adalah ketua penyelidikan dan inovasi di Kementerian Pertahanan Iran dan beliau dilihat mempunyai peranan besar dalam program nuklear negara itu.

Dia terbunuh dekat kampus Universiti Islam Islam Damavand, kira-kira 60km timur TehAran tengah, lapor berita Tasnim.

Presiden Iran Hassan Rouhani menyifatkan pembunuhan itu sebagai “tindakan keganasan” yang dilakukan oleh rejim tentera upahan Israel, menurut satu kenyataan yang disiarkan di portal berita rasminya pada hari Sabtu.

“Pengganas membunuh seorang saintis Iran yang terkenal hari ini. Ini adalah pengecut – dengan serius menunjukkan pelaku semakin terdesak,” kata Menteri Luar Iran Mohammad Javad Zarif dalam tweet, walaupun tidak memberikan bukti keterlibatan Israel.

Tentera Iran mengatakan AS juga memikul tanggungjawab, menurut Agensi Berita Buruh Iran.

Menteri Pertahanan, Amir Hatami berkata, pembunuhan itu “jelas dikaitkan” dengan pembunuhan Jeneral Qassem Soleimani oleh dron AS pada awal tahun ini.

Pejabat Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu enggan memberikan sebarang kenyataan, begitu juga Pentagon.

Trump sekadar tweet semula laporan New York Times mengenai pembunuhan Fakhrizadeh tanpa mengulasnya, juga tweet semula kenyataan wartawan Israel yang menyebut pembunuhan itu sebagai “pukulan psikologi dan profesional bagi Iran”.

Gambar yang disiarkan oleh agensi berita Fars dari tempat kejadian, menunjukkan darah berlumuran di jalan bersebelahan dengan sebuah kereta hitam buatan Iran pada tingkap di sebelah pemandu.

Cermin depan kereta itu hancur oleh beberapa lubang peluru.

Kematian Fakhrizadeh ini susulan pembunuhan empat saintis nuklear Iran yang lain sejak 2010.

Walaupun Israel tidak memberi sebarang kenyataan tetapi usaha penyelidikan nuklear Iran sering dilihat Israel sebagai salah satu ancaman keselamatan nasional terbesarnya.

Israel berjanji untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk mencegah Iran membangunkan kepala peledak nuklear.

AS dan Israel dipercayai bekerjasama dalam serangan siber sentrifugal yang berkaitan dengan program nuklear Teheran sekitar satu dekad yang lalu. – MalaysiaGazette