Ruhollah Zam . foto Agensi

TEHRAN – Wartawan Iran, Ruhollah Zam, yang disabitkan kerana mencetuskan keganasan semasa tunjuk perasaan antikerajaan pada tahun 2017, telah menjalani hukuman mati pada hari Sabtu, lapor televisyen.

Iran pada hari Selasa mengatakan Mahkamah Agungnya telah menjatuhkan hukuman mati terhadap Zam, yang ditangkap pada tahun 2019 setelah bertahun-tahun tinggal di pengasingan di Perancis.

Media Amadnews milik Zam mempunyai lebih daripada 1 juta pengikut.

TV Iran yang melaporkan berita itu berkata, Zam, “pengarah rangkaian Amadnews digantung pagi ini”.

Kementerian Luar Negeri Perancis dalam satu kenyataan berkata: “Perancis mengutuk sekeras mungkin pelanggaran kebebasan bersuara dan media di Iran. ‘Ini adalah tindakan biadab dan tidak dapat diterima yang bertentangan dengan komitmen antarabangsa Iran.

Kumpulan Reporters Without Borders (RSF) juga mengutuk hukuman berkenaan.

Amnesty International pula berkata, tindakan ke atas Zam ‘mengejut dan mengerikan’.

Zam adalah anak seorang ulama yang pro-reformasi dan telah melarikan diri dari Iran dan diberi suaka di Perancis.

Pada bulan Oktober 2019, Pengawal Revolusi Iran mengatakan telah memerangkap Zam dalam “operasi yang rumit menggunakan penipuan perisikan” namun tidak menyatakan di mana operasi itu berlaku.

Nour News, sebuah agensi berita yang ada kaitan dengan Pengawal Revolusi minggu lalu memberitahu, Zam ditahan oleh ejennya semasa wartawan itu melakukan perjalanan ke Iraq pada bulan September 2019.

Dia kemudian dibawa balik ke Iran.

Iran sebelum ini menuduh Amerika Syarikat, serta saingannya, Arab Saudi dan penentang kerajaan yang dalam buangan telah mencetuskan rusuhan yang bermula pada akhir 2017 ketika tunjuk perasaan serantau ekoran krisis ekonomi yang merebak ke seluruh negara.

Rusuhan itu menyebabkan 21 orang terbunuh dalam pergolakan itu dan ribuan orang ditangkap.

Kerusuhan itu adalah antara yang terburuk yang dialami Iran dalam beberapa dekad, dan diikuti oleh tunjuk perasaan tahun lalu bagi membantah kenaikan harga bahan bakar. – MalaysiaGazette