Gambar dron menunjukkan pekerja melakukan pengebumian ke atas mayat-mayat pesakit Covid-19 di Hart Island foto Reuters

WASHINGTON – Jumlah kematian akibat koronavirus di Amerika Syarikat (AS)  sudah melepasi 300,000 orang – rekod terburuk yang berlaku kurang dari empat minggu selepas kes kematian akibat virus itu mencecah satu per empat juta.

Kini Covid-19 mengatasi penyakit jantung sebagai penyebab utama kematian di Amerika Syarikat, kata Pengarah Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), Dr Robert Redfield.

Jumlah penduduk Amerika yang meninggal dunia akibat penyakit ini setiap hari seperti angka mangsa yang terbunuh dalam serangan keganasan 11 September atau serangan di Pearl Harbor.

Lonjakan kematian ini menunjukkan betapa cepatnya penyebaran virus ini dalam kalanhan warga Amerika sejak akhir September lalu, ketika jumlah kes yang dikenal pasti setiap hari dilaporkan di bawah 40,000.

Berbagai faktor – termasuk tekanan kewangan untuk kembali ke tempat kerja, politik, pemakaian pelitup muka dan penyerahan kolektif terhadap keinginan untuk hubungan sosial – mendorong lonjakan kes baharu menjadi lebih daripada 200,000 sehari.

Kematian dalam skala yang mengejutkan, kata kebanyakan pakar, pasti akan berlaku.

Tidak perlu membiarkan lebih ramai pesakit yang mati,” kata Profesor David Hayes-Bautista, seorang pakar perubatan di University of California, Los Angeles.

Menurutnya, 300,000 orang yang meninggal dunia akibat Covid-19 itu adalah lebih tinggi berbanding warga Amerika yang mati ketika berperang dalam Perang Dunia II.

Angka itu kira-kira separuh daripada jumlah kematian akibat barah tahun ini. Jumlah itu menyamai populasi penduduk Pittsburgh.

Namun, situasi terburuk masih belum berlaku.

Angka 100,000 pertama kes kematian Amerika Syarikat disahkan pada 27 Mei, kemudian mengambil masa empat bulan untuk negara mencatat 100,000 kematian lagi.

Jumlah 100,000 kematian terkini berlaku dalam jangka masa kira-kira tiga bulan dan 100,000 orang Amerika akan mati, banyak pakar kesihatan awam percaya, mungkin masa hampir satu bulan.

“Keadaan lebih buruk daripada yang saya jangkakan,” kata Dr Ashish Jha, dekan Sekolah Kesihatan Awam Brown University.

Kelulusan vaksin yang diberikan oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah menawarkan penawar untuk melambatkan – atau menghentikan – serangan virus jika ia disebarkan secara meluas awal tahun depan.

Tetapi “orang-orang yang akan mati pada akhir Disember dan awal Januari pasti sudah dijangkiti pada masa itu.

“Adalah sangat sukar untuk menghindari kes kematian 400,000 dalam sebulan setelah mencapai 300,000,” kata Jha.

Peratusan penduduk Amerika yang mati kira-kira 22 hari setelah didiagnosis dengan koronavirus kekal sekitar 1.7 peratus sejak Mei, kata Dr Trevor Bedford, seorang penyelidik kesihatan awam genomik di Pusat Penyelidikan Kanser Fred Hutchison di Seattle, baru-baru ini.- MalaysiaGazette