Pangkalan tentera O'Higgins di Antartika.foto Reuters

SANTIAGO – Wabak koronavirus telah merebak ke Antartika, benua terakhir yang sebelum ini bebas daripada pandemik tersebut, kata tentera Chile minggu ini.

Penularan itu menyebabkan petugas kesihatan dan tentera bergegas melakukan kuarantin ke atas kakitangan stesen penyelidikan di kawasan terpencil yang dikelilingi oleh lautan dan bongkah ais.

Angkatan bersenjata Chile memberitahu, sekurang-kurangnya 36 orang telah dijangkiti wabak itu di pangkalan Bernardo O’Higgins, termasuk 26 anggota tentera dan 10 kontraktor awam yang melakukan penyelenggaraan di pangkalan tersebut.

Stesen penyelidikan itu dikendalikan oleh tentera Chile, terletak berhampiran hujung Semenanjung di Antartika Utara, menghadap teluk yang dikelilingi bongkah ais.

Anggota pangkalan “telah diasingkan dengan betul dan terus dipantau” oleh pihak berkuasa kesihatan di Magallanes, di Patagonia Chili, kata tentera, sambil menambahkan setakat ini tidak ada komplikasi.

Stesen penyelidikan dan ketenteraan di Antartika – antara yang paling terpencil di dunia – telah berusaha keras dalam beberapa bulan kebelakangan ini untuk mencegah virus itu, membatalkan pelancongan, mengurangkan aktiviti dan kakitangan dan menutup semula kemudahan.

Para penyelidik dengan Kajian Antartika Britain menganggarkan kira-kira 1,000 orang di 38 stesen di seluruh benua beku selamat melayari musim sejuk di hemisfera selatan tanpa sebarang kejadian. Namun peningkatan perjalanan ke dan dari wilayah musim bunga ini dan awal musim panas telah meningkatkan risiko jangkitan.

Seorang pegawai media tentera darat berkata, kes Covid-19 pertama telah dilaporkan pada pertengahan Disember, apabila dua tentera jatuh sakit.

Wilayah Magallanes, salah satu kawasan berpenduduk terdekat ke Antartika dan tempat berlepas bagi banyak kapal dan pesawat menuju ke benua, adalah antara yang paling teruk dilanda Covid-19 di Chile.

Sebahagian besar kawasan itu, dilanda angin sejuk di lautan, gunung dan glasier, telah menjalani kuarantin selama berbulan-bulan.

Tentera Laut Chile melaporkan juga telah mengesan tiga kes Covid- 19 di antara 208 anak kapal yang belayar di wilayah Antartika antara 27 November dan 10 Disember.