Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi bersama pegawai Petronas di Kuala Lipis, Pahang.

KUALA LUMPUR – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Petroleum Nasional (Petronas) mengambil langkah proaktif membantu mangsa banjir di Kuala Lipis, Pahang.

Ia ekoran penduduk di bandar Kuala LipisĀ  sudah terputus bahan api selepas beberapa stesen minyak di kawasan itu ditenggelami air.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, pihaknya turut mendapat kerjasama daripada Pejabat Daerah Lipis untuk menempatkan sebuah trak perkhidmatan mengisi minyak bergerak yang dikenali sebagai Petronas ROVR di bandar Kuala Lipis untuk kegunaan semua pihak yang memerlukan.

Katanya, ROVR itu yang menyediakan petrol Petronas Primax 95
ditempatkan di Terminal Anggerik, Bandar Baru Kuala Lipis dan beroperasi bermula pukul 8 pagi hingga 5 petang setiap hari.

“Pengguna boleh membuat bayaran menggunakan kad debit dan kredit. Walaubagaimanapun pembayaran wang tunai tidak diterima buat masa ini.

“Trak ini akan beroperasi sehingga perkhidmatan stesen minyak yang terjejas di bandar Kuala Lipis kembali beroperasi,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, Alexander berkata, KPDNHEP sedang berbincang dengan Petronas untuk memperluaskan lagi perkhidmatan seumpama itu di kawasan dan negeri lain yang terjejas akibat
banjir.

Beliau turut berharap agar inisiatif itu memberi sedikit kelegaan dan memudahkan segala urusan penduduk, agensi dan jabatan kerajaan serta sukarelawan NGO yang sedang berjuang
membantu mangsa-mangsa banjir.

Sementara itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Dagangan Berhad (PDB), Azrul Osman Rani berkata, pihaknya telah menggerakkan trak bahan bakar ROVR untuk melayani pasukan penyelamat kecemasan dan juga keperluan pengisian bahan bakar penduduk di daerah Kuala Lipis.

Dengan kapasiti 3000 liter, trak ROVR digerakkan ke kawasan itu di mana akses kepada bahan bakar telah terganggu di kawasan sekitarnya, katanya.

Tambah Azrul Osman, inisiatif itu adalah untuk memastikan operasi menyelamat dapat dilakukan dengan lancar di tengah-tengah kebimbangan kekurangan bahan bakar.

“Kami bekerjasama rapat dengan pejabat KPDNHEP Pahang untuk memastikan barisan hadapan menerima bekalan bahan bakar yang diperlukan agar operasi menyelamat dapat dilakukan tanpa gangguan.

“Inisiatif ini merupakan bukti komitmen kami dalam mengembangkan penyelesaian inovatif yang tidak hanya melayani pasaran tetapi juga terbukti sangat penting pada masa-masa seperti ini.

“Kami berharap dapat melakukan lebih banyak perkara tetapi aksesibilitas adalah satu cabaran sekarang, jadi kami akan bekerjasama dengan pasukan wilayah kami dan peniaga stesen tempatan untuk melihat bagaimana kami dapat menolong masyarakat yang terjejas setelah banjir reda,” ujarnya menerusi kenyataan berasingan. – MalaysiaGazette