KUALA LUMPUR – Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) digesa mempelbagaikan perniagaan mereka untuk lebih berdaya tahan, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Senator Datuk Lim Ban Hong.

Mereka perlu mencapai tahap Platform Kerjasama Pelaburan Domestik (DICP) di bawah Pelaburan Malaysia Lembaga Pembangunan (MIDA) untuk mendapatkan bantuan.

“DICP memainkan peranan penting dalam menyediakan hubungan antara perniagaan, pembiayaan, teknologi dan keupayaan penyelidikan.

“Pasukan DICP bekerjasama rapat dengan pengawal selia tempatan, penyedia teknologi, institusi kewangan termasuk ekuiti dan firma penasihat korporat untuk memudahkan PKS dan syarikat tempatan mengembangkan perniagaan mereka seterusnya memandu lebih banyak Pelaburan Langsung Domestik (DDI) di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Ban Hong, pasukan ini juga terlibat dengan R&D
institusi untuk pengkomersialan projek selain menyediakan kemudahan kepada perniagaan, mengadakan seminar dan forum mengenai pembiayaan alternatif selain kerjasama dengan institusi kewangan, syarikat ekuiti dan modal.

Melalui DICP, katanya, syarikat tempatan akan diperluaskan untuk berkembang dan akhirnya menyumbang kepada peningkatan DDI.

“DICP memainkan peranan penting dalam meningkatkan daya saing PKS tempatan untuk terus maju setanding dengan perniagaan global, memotivasi lebih banyak syarikat tempatan untuk memiliki wilayah pemikiran konseptual dan mendorong syarikat tempatan memanfaatkan penandatanganan
Kerjasama Ekonomi Komprehensif Wilayah (RCEP) dengan bekerjasama dengan rakan kongsi dari seluruh wilayah,” katanya.

Untuk meningkatkan lagi pelaburan domestik, MIDA telah mendirikan SME Desk khusus di seluruh Malaysia sebagai
pusat sehenti untuk PKS di peringkat negeri untuk mendapatkan bimbingan dan nasihat mengenai inisiatif dan kemudahan kerajaan.

“Sokongan ini bertujuan untuk meningkatkan perniagaan PKS
kerjasama melalui rangkaian rantaian bekalan di peringkat tempatan, serantau dan global.

“Penubuhan SME Desk menegaskan komitmen pemerintah untuk memfasilitasi pelaburan domestik dan menyokong penyelarasan rantaian bekalan antara rakyat Malaysia syarikat termasuk PKS dengan syarikat multinasional (MNC) dan syarikat tempatan,” katanya lagi.

Inisiatif MITI melalui MIDA juga akan memperkukuhkan peranan PKS tempatan sebagai tulang belakang ekonomi terutamanya ketika negara mengurangkan kesan wabak Covid-19.

PKS di Malaysia mewakili 98.5 peratus perniagaan di Malaysia dan mempunyai sekitar 70 peratus tenaga kerja negara.

“Penting untuk diperhatikan bahawa dalam sembilan bulan pertama tahun 2020, pelaburan terus tempatan di Malaysia telah menjadi prestasi pelaburan terkemuka di negara ini. Malaysia mencatatkan sejumlah RM109.8 bilion dalam sektor pembuatan, perkhidmatan dan primer yang melibatkan 2.935 projek yang akan mewujudkan 64,701 peluang pekerjaan di Malaysia,” katanya.

Dari jumlah tersebut, ia enyumbang 61.2 peratus daripada jumlah pelaburan, atau RM67.2 bilion, sementara Pelaburan Langsung Asing  merangkumi baki RM42.6 bilion.

DDI mendahului jumlahnya pelaburan yang diluluskan dalam sektor perkhidmatan, menyumbang RM40.6 bilion (94.9%).

DDI di sektor pembuatan mencatat lonjakan 45.5 peratus kepada RM25.9 bilion berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu, katanya.- MalaysiaGazette