Nancy Pelosi. foto Agensi
WASHINGTON – Dewan Perwakilan Amerika Syarikat (AS) akan mengundi pada minggu ini untuk meminta Naib Presiden, Mike Pence dan Kabinet menyingkirkan Donald Trump daripada pejabatnya sebelum presiden didakwa.
Dewan itu akan mengundi sama ada pada hari Isnin atau Selasa, atau mengadakan  resolusi mendesak Pence melakukan Pindaan ke-25 Perlembagaan AS, yang memungkinkan beliau dan Kabinet menyingkirkan presiden jika Trump gagal melaksanakan tugas rasminya,
Speaker AS, Nancy Pelosi dalam satu surat kepada pembuat-pembuat dasar berkata, jika Pence tidak bersetuju, cadangan penyingkiran Trump akan dibawa kepada Dewan Perwakilan.
“Dalam melindungi Perlembagaan dan Demokrasi, kita akan bertindak dengan segera kerana Presiden ini merupakan ancaman yang akan datang kepada kedua-duanya,” katanya.
“Serangan berterusan terhadap demokrasi kita yang dilakukan oleh presiden semakin meningkat dan perlu tindakan segera,” katanya.
Trump pernah didakwa melakukan kesalahan oleh Dewan yang dikuasai Demokrat – pada bulan Disember 2019 kerana menekan pemimpin Ukraine untuk menggali isu politik Joe Biden.
Beliau dibebaskan oleh Senat yang majoritinya Republikan.
Walaupun tempoh pemerintah Trump semakin pendek, Demokrat kemungkinan memiliki suara di Dewan Perwakilan untuk mengusir Trump sekali lagi dan bahkan dapat menarik beberapa sokongan Republik untuk gerakan itu.
Tetapi mereka tidak mungkin mengumpulkan majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk mensabitkan Trump dalam Senat yang dianggotai 100 orang dan memecatnya daripada jawatan yang disandang.
Pengganti Trump, Joe Biden akan mengangkat sumpah pada 20 Januari ini. – MalaysiaGazette