Gambar hiasan

NEW DELHI – Permintaan minyak India pada tahun lalu jatuh buat pertama kali dalam tempoh lebih dua dekat ekoran pandemik Covid-19 yang menjejaskan perniagaan dan kilang.

India adalah antrara negara pengguna terbesar minyak dunia.

Permintaan untuk jumlah produk petroleum – termasuk diesel, petrol dan bahan bakar pesawat – merosot 10.8% dari tahun sebelumnya, penguncupan tahunan pertama dalam data bermula pada tahun 1999, menurut perhitungan Bloomberg dari angka sementara yang diterbitkan oleh Petroleum Planning & Analysis Cell. Consumption.

Penggunaan juga berada pada paras terendah lima tahun iaitu 193.4 juta tan.

Permintaan bahan bakar daripada pengimport minyak terbesar kedua di Asia susut sebanyak 70% selepas melaksanakan sekatan pergerakan pada bulan Mac.

Penurunan ini mengakibatkan penyusutan ketara dalam pemprosesan dan operasi minyak mentah di kilang petrokimia.

Sekatan ketat itu memburukkan ekonomi India, yang menyaksikan penguncupan terbesar dalam Keluaran Dalam Negara Kasar sejak tahun 1952.

Kerajaan Perdana Menteri, Narendra Modi telah melonggarkan sebahagian besar sekatan untuk memacu semula ekonomi ketiga terbesar ketiga Asia daripada kemerosotan .

Permintaan semakin meningkat kerana sekatan berkurang. Walaupun penggunaan bahan bakar minyak bulanan pada bulan Disember sekitar 1.8% lebih rendah daripada tahun sebelumnya, harga masih tinggi 11 bulan, menurut data pemerintah.

Penggunaan gasolin bulan lalu meningkat 9.3% tahun ke tahun, tertinggi sejak Mei 2019, disebabkan peningkatan penggunaan kenderaan peribadi.

Permintaan diesel pula 2.8% lebih rendah daripada tahun sebelumnya. – MalaysiaGazette