Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar. capital punishment mandatory death sentence abolish
Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

PUTRAJAYA – Pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 2.0) dan pengisytiharan darurat di seluruh negara tidak akan menjejaskan pelan dan program untuk membantu usahawan dalam tempoh mencabar ketika ini, kata Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Beliau berkata demikian sebagai merujuk kepada pelaksanaan fasa kedua Pelan Pemulihan Usahawan dan Koperasi dengan belanjawan yang diluluskan sebanyak RM17.1 juta di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC)

Termasuk dalam pelan pemulihan itu ialah Program Bimbingan Orientasi E-Dagang (E-Board); Program Pemecut i4.0; Keusahawanan Tekno bagi Graduan Muda (TpYG); Penerapan Penyelesaian Digital (ADS); Inisiatif Pemulihan bagi Enterpris Sosial (RISE) dan Program PENJANA Komuniti.

“Walaupun kita tidak meramalkan keadaan pandemik semakin buruk, MEDAC, bagaimanapun, telah mengamalkan norma baharu dalam melakukan urusan ketika era pasca COVID hari ini, iaitu pendigitalan. Sebab itu kita mampu menjalankan program kita walaupun dalam keadaan sekarang,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Wan Junaidi berkata program latihan dan pembangunan keusahawanan akan dijalankan secara maya oleh agensi di bawah MEDAC seperti Institut Keusahawanan Nasional (INSKEN), SME Bank serta Institut Koperasi Malaysia atau Institut Koperasi Malaysia (IKM).

Sementara itu, program pembiayaan oleh agensi seperti SME Bank, Bank Rakyat dan TEKUN akan diteruskan seperti biasa.

“Kementerian juga akan memastikan proses permohonan pembiayaan di bawah SME Bank, Bank Rakyat, TEKUN dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia bukan sahaja akan mengikut prosedur biasa sebelum PKP tetapi juga akan sedaya upaya mempermudahkan lagi proses yang berkaitan,” katanya lagi.- BERNAMA