Senjata peluru berpandu balistik kapal selam terlibat dalam perarakan ketenteraan Korea Utara. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara menunjukkan peluru berpandu balistik kapal selam (SLBM) baharu pada perarakan pada malam tadi sebagai menutup tirai mesyuarat politik , lebih dari seminggu dengan pertunjukkan kekuatan tentera.

Perbarisan itu menampilkan barisan askar yang bergerak serta pelbagai perkakasan tentera termasuk kereta kebal dan pelancar roket.

Sebilangan penganalisis membuat kesimpulan pertunjukan itu menonjolkan varian baharu peluru berpandu balistik jarak pendek dan SLBM yang ditempatkan di dalam trak.

“Senjata paling kuat di dunia, peluru berpandu balistik kapal selam, memasuki petak satu demi satu, dengan kuat menunjukkan kekuatan angkatan bersenjata revolusi,” lapor agensi berita KCNA.

Korea Utara telah melakukan ujian beberapa SLBM dari bawah laut dan penganalisis mengatakan pihaknya sedang berusaha untuk mengembangkan kapal selam operasi untuk membawa peluru berpandu itu.

Foto yang dikeluarkan oleh media negera itu menunjukkan SLBM dilabel Pukguksong-5, berpotensi peningkatan versi Pukguksong-4 yang dilancarkan pada perbarisan ketenteraan yang lebih besar pada bulan Oktober lalu.

“Peluru berpandu baharu kelihatan lebih panjang,” kata Michael Duitsman, seorang penyelidik di James Martin Center for Nonproliferation Studies (CNS) yang berpusat di California, menerusi Twitter.

Tidak seperti perarakan Oktober lalu, acara malam tadi tidak memperlihatkan peluru berpandu balistik antarbenua (ICBM) terbesar di Korea Utara, yang dipercayai dapat menghantar hulu ledak nuklear ke mana saja di Amerika Syarikat.

Perbarisan itu bukan bertujuan provokasi tetapi merupakan tanda yang membimbangkan mengenai keutamaan Pyongyang, kata Leif-Eric Easley, seorang profesor di Universiti Ewha di Seoul.

“Ekonomi sangat tertekan akibat penutupan sempadan akibat pandemik, salah urus kebijakan dan sekatan antarabangsa. Walaupun atau mungkin kerana ini, Kim Jong Un merasakan perlunya mencurahkan sumber daya untuk pertunjukan politik-ketenteraan yang lain,” katanya.

Pada hari Rabu, Kim Yo Jong, saudara perempuan Jong Un dan anggota Jawatankuasa Pusat parti pemerintah, mengkritik tentera Korea Selatan kerana mengatakan telah mengesan tanda-tanda perarakan di Pyongyang pada hari Ahad. – MalaysiaGazette