Mural gergasi bagi mengenang jasa dan pengorbanan petugas barisan hadapan bertulis 'Kami Bukanlah Wira, Ada Ketika Kami Juga Menangis' dalam memerangi wabak Covid-19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Klinik kesihatan Ajwa, Seksyen 7 Shah Alam. foto MOHD ADZLAN, 08 DISEMBER 2020.

NEW YORK – Jumlah kematian akibat koronavirus di seluruh dunia sudah melepasi 2 juta ketika negara-negara di seluruh dunia bergelut untuk mendapatkan vaksin dan berdepan dengan varian baharu.

Setakat tahun ini, purata kematian 11,900 sehari atau kehilangan satu nyawa setiap lapan saat, menurut data Reuters.

“Dunia kita telah mencapai kemuncak yang menyedihkan.

“Di sebalik angka yang mengejutkan ini ada nama dan wajah: senyuman mereka hanya tinggal kenangan, tempat duduk selamanya kosong di meja makan, ruang yang bergema dengan keheningan orang yang disayangi,” kata Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres sambil meminta lebih banyak koordinasi dan dana global untuk usaha vaksinasi.

Menjelang 1 April, jumlah kematian global dijangka menghampiri 2.9 juta, menurut ramalan dari Institut Untuk Kesihatan Matrik dan Penilaian.

Memandangkan virus itu merebak dengan lebih cepat, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran bahawa keadaan lebih buruk akan berlaku.

”Kita akan memasuki tahun kedua. Bahkan boleh menjadi lebih sukar memandangkan dinamik transmisi dan beberapa masalah yang kita lihat, “kata Mike Ryan, Ketua Darurat WHO.

Amerika Syarikat mempunyai jumlah kematian tertinggi di lebih dari 386,000 dan menyumbang satu dari setiap empat kematian yang dilaporkan di seluruh dunia setiap hari.

Negara-negara lain yang teruk terjejas adalah Brazil, India, Mexico dan United Kingdom.

Kelima-lima negara ini jika digabungkan menyumbang hampir 50% daripada semua kematian Covid-19 di dunia tetapi hanya mewakili 27% daripada populasi global.

Eropah, wilayah yang paling teruk terjejas di dunia, telah melaporkan lebih dari 615.000 kematian setakat ini dan menyumbang hampir 31% daripada semua kematian yang berkaitan dengan Covid-19 di seluruh dunia.

Di India, jumlah kematian melepasi 151,000 orang. – MalaysiaGazette