Malaysia perlu belajar dari negara seperti Singapura dan Jepun agar negara ini akan terus makmur terutamanya dalam persediaan untuk menghadapi penduduk  berusia.- Gambar hiasan.
KUALA LUMPUR – Malaysia perlu belajar dari negara seperti Singapura dan Jepun agar negara ini akan terus makmur terutamanya dalam persediaan untuk menghadapi penduduk  berusia.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin berkata, sebagai contoh, Singapura adalah salah satu masyarakat yang paling pesat penuaan di dunia dengan jangka hayat sekitar 83 tahun.

Jelas beliau, kerajaan republik itu telah melabur dengan ketara dalam inisiatif pembelajaran sepanjang hayat untuk meningkatkan potensi modal insan masyarakat serta menggalakkan pembangunan peribadi dan integrasi sosial.

Kerajaan Jepun pula menurutnya telah mengambil pendekatan pelbagai serampang untuk memenuhi keperluan penduduknya dalam merancakkan pertumbuhan ekonomi pada masa sama.

“Sebagai peranan harian kita dalam membangunkan persekitaran yang lebih inklusif dan kondusif untuk rakyat di semua peringkat umur, kementerian komited untuk meningkatkan kehidupan warga emas kita dan menyemai budaya mesra usia.

“Kami memastikan bahawa dasar-dasar mengambil kira implikasi dan kesan perubahan demografi dengan memperkenalkan langkah-langkah untuk menjadikan kawasan kejiranan kita lebih kondusif kepada penuaan yang sihat.

“Ia merangkumi penjagaan memupuk, empati terhadap keutamaan warga tua dan perumahan untuk warga tua juga merupakan salah satu keutamaan utama kementerian di bawah Dasar Komuniti Negara (DKomN) dan Dasar Perumahan Mampu Milik Negara (DRMM). Selain itu, kami juga telah menggariskan Garis Panduan Perancangan Fizikal untuk masyarakat penuaan membimbing kerajaan negeri dan majlis perbandaran dengan perancangan bandar mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketka menyampaikan ucaptama dalam forum Malaysian Population Aging Forum yang menyentuh topik Law, Policy And Creativity For Happy Aging Industry yang disiarkan secara langsung di Facebook miliknya di sini hari ini.
Zuraida menambah hari ini sebahagian daripada masyarakat adalah golongan tua dan realitinya semua individu akan menjadi tua pada satu hari nanti.
Malah jelas beliau, golongan muda akan terjejas secara langsung oleh prospek menjalani kehidupan yang lebih lama dan bagaimana proses penuaan itu relevan kepada semua generasi.
Menurutnya, masyarakat yang hidup juga memberi kesan kepada umur dan penting bahawa bandar-bandar boleh menjadi contoh kepada perpaduan intergenerasi, penyayang dan keterangkuman.

“Penuaan membawa cabaran dan peluang supaya penting untuk kita mengimbangi membuat dasar untuk golongan tua tetapi bukan sahaja untuk mereka malah semua orang di seluruh kitaran hidup.

“Hidup lebih lama dalam kesihatan yang lebih baik adalah salah satu jangkaan tertinggi rakyat di seluruh dunia. Ini membawa cabaran dan peluang. Marilah kita mengambil masa bersama-sama untuk mencari penyelesaian dasar yang terbaik dalam usaha menjadikan bandar-bandar kita sebagai tempat yang indah untuk hidup melalui kitaran hayat keseluruhan.

“Kementerian akan terus memberu komitmen untuk membina komuniti yang membolehkan warga emas kita kekal sihat dan aktif selagi boleh untuk kekal berhubung dengan orang yang tersayang serta hidup  dalam apa jua keadaan fizikal mereka,” katanya. – MalaysiaGazette