KUALA LUMPUR – Moody’s Investors Service mengesahkan penarafan hutang jangka panjang penerbit jangka panjang dan mata wang tempatan Malaysia pada A3, dengan prospek yang stabil.

Dalam satu kenyataan hari ini, Moody’s berkata, penarafan ini disokong oleh jangkaan  prospek pertumbuhan jangka sederhana Malaysia akan tetap kukuh dan institusi pembuat dasar makroekonomi negara akan terus dipercayai dan berkesan, memberi ketahanan terhadap profil kredit berdaulat.

Kekuatan ini, seimbang dengan beban hutang kerajaan yang relatif tinggi dan meningkat, yang akan menyebabkan kekuatan fiskal kerajaan lemah untuk beberapa waktu susulan berlakunya kejutan pandemik terhadap kewangan awam,” katanya.

Bagaimanapun, Moody’s terus menjangkakan kerajaan tetap komited terhadap penyatuan fiskal secara bertahap dalam dua hingga tiga tahun ke depan.

Menurutnya, kenaikan beban hutang tidak mungkin akan cepat berubah.

“Prospek stabil mencerminkan pandangan Moody’s bahawa risiko terhadap profil kredit tetap konsisten dengan tahap penilaian A3 berdasarkan andaian semasa,” kata agensi penarafan itu yang tidak menyangka pandemi Covid-19 akan memberi kesan negatif yang berterusan terhadap model ekonomi Malaysia.

Sementara itu, Moody’s berkata, rekod prestasi dasar makroekonomi yang berkesan, termasuk dasar fiskal yang berhemah yang berterusan meskipun wujud gangguan dalam lanskap politik.

Moody’s turut mengesahkan penilaian mata wang asing terhadap hutang tanpa jaminan yang dijamin oleh syarikat tujuan khas kerajaan, iaitu Malaysia Sovereign Sukuk Bhd, Malaysia Sukuk Global Bhd dan Wakala Global Sukuk Bhd di A3.

”Pematuhan pembayaran yang berkaitan pada menurut pandangan Moody merupakan tanggungjawab langsung kerajaan,” katanya.

Dalam pada itu, siling negara mata wang tempatan dan asing Malaysia tidak berubah masing-masing pada Aa1 dan Aa2. – MalaysiaGazette