Giuseppe Conte. foto Agensi

MENARIK jika kita telusuri politik yang berlaku di Itali baru-baru ini. Tentunya perkara itu
terjadi, berkait rapat dengan integriti diri. Bukan mudah untuk meletakkan jawatan apatah lagi kuasa tersebut memberikan pulangan yang ‘besar’ kepada diri seseorang itu.
Kisah ini sangat memberikan inspirasi sebenarnya. Sayangnya, ia bukan terjadi di negara
kita ketika rakyat inginkan jati diri sebuah negara yang kepimpinannya kompeten, berintegriti dan berwibawa serta bersih daripada pelbagai salah laku.

Sudah banyak yang kita dapat lihat perkara sebegini berlaku di beberapa negara sebelum
ini terhadap pemimpinnya. Apabila gagal mengurus negara dan jelas tidak perform, lalu
mereka meletakkan jawatannya bagi memberi laluan kepada pemimpin yang lebih baik
daripadanya.

Kemelut politik Itali

Sebenarnya krisis politik negara tersebut telah bermula dengan penarikan diri mantan
Perdana Menteri, Matteo Renzi (2014-2016) mewakili parti kecilnya, Viva Italia daripada
gabungan Parti Demokrat yang berkuasa setelah mengkritik selama berminggu-minggu
bagaimana kerajaan menangani krisis kesihatan dan kemelesetan ekonomi.

Penarikan diri ini menyebabkan Perdana Menteri Itali, Giuseppe Conte kehilangan majoriti
mutlaknya di Senat dan mengundurkan diri daripada jawatannya semalam (Selasa),
menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Presiden Itali. Conte menyerahkan surat perletakan jawatan kepada Presiden Sergio Mattarella bagi membuka jalan untuk perundingan rasmi tentang bagaimana mengatasi krisis politik yang melanda.

Kenyataan itu menambah bahawa Sergio Mattarella akan memulakan rundingan dengan
pemimpin parti pada hari hari ini sambil menambah bahawa Conte telah diminta untuk tetap berada dalam posisi sementara ketika perbincangan berlanjutan. Krisis politik yang mendalam terjadi ketika pandemik Covid-19 telah membunuh lebih 85,000 orang penduduk Itali yang mana ia adalah jumlah kematian kedua terbesar di Eropah
selepas Britain dan yang keenam di dunia.

Dalam pada itu, usaha untuk memikat senator pusat dan bebas ke dalam gabungan tersebut bagi mengisi jurang yang ditinggalkan oleh penarikan diri Rentsi telah mencapai sedikit kejayaan, meninggalkan Conte menghadapi situasi yang mana beliau tidak mempunyai alternatif selain mengundurkan diri. Pejabat Mattarella menyatakan, beliau akan memulakan pada petang hari ini (Rabu) bagi mengadakan pusingan perundingan tergempar dengan para pemimpin parti untuk menyelesaikan kemelut politik yang berlaku.

Sekiranya presiden berpendapat Conte memperoleh sokongan yang diperlukan untuk
membentuk kerajaan, beliau mungkin akan memberinya beberapa hari untuk berusaha
mencapai kesepakatan dan membentuk pemerintahan baru. Namun jika Conte tidak dapat mencari pakatan baharu, Mattarella harus mencari calon pengganti yang menurutnya mampu membentuk gabungan yang berdaya maju dan sekiranya semua gagal, presiden negara itu akan mengadakan pemilihan baru dua tahun lebih awal daripada yang sepatutnya.

Lebih baik dilepaskan

Kerana tidak mampu memikul tugasan kepimpinan, adalah lebih baik dilepaskan segala
tanggungjawab itu. Mungkin kata-kata ini adalah yang terbaik dipegang oleh semua
pemimpin di mana pun posisi mereka berada, apatah lagi jika ia melibatkan kepimpinan
negara. Ini kerana ia melibatkan soal integriti dan kompetensi yang perlu dipasakkan utuh
dalam diri seseorang itu. Sebagai pengajaran yang kita boleh ambil dalam situasi yang terjadi di Itali, Conte menyedari dirinya tidak layak berada pada posisi tersebut lagi kerana telah hilang sokongan dan kepercayaan majoriti mutlak di Dewan Senat.

Tentunya jawatan utama bagi sesebuah negara itu memberi pulangan yang lumayan kerana ia suatu posisi yang tertinggi. Walau bagaimanapun, tindakan yang dilakukan Conte adalah berkaitan maruah dirinya, mengukur dan mengakui ketidakupayaan dirinya untuk memikul tanggungjawab yang diamanahkan itu. Sesuatu yang sukar beliau lakukan demi kemaslahatan yang lebih besar buat negaranya.

Bukan mudah, tetapi itulah tindakan yang lebih profesional dan berintegriti yang
dilaksanakannya. Pada 15 Januari lalu, Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte mengumumkan perletakan jawatannya dalam kerajaan susulan isu skandal kebajikan kanak-kanak yang membawa ancaman kepada ketidakstabilan politik. Kes itu berlaku dua bulan sebelum pilihan raya legislatif yang akan diadakan pada 17 Mac dan di tengah-tengah krisis kesihatan yang mana Belanda menguatkuasakan ‘lockdown’ paling ketat yang dikenakan sejak permulaan wabak Covid-19.

Begitulah nilai ‘kehormatan’ yang dapat kita saksikan daripada situasi dua pemimpin negara yang terjadi di awal tahun 2021 ini. Walaupun pandemik Covid-19 melanda, beliau masih mengutamakan kredibiliti dalam melaksanakan amanah yang diberikan dan ketika tidak ada lagi sokongan majoriti serta sokongan rakyat, mereka mengundurkan diri dengan cara terhormat.

Rakyat mahukan politik bersih, amal integriti

Saya memetik kata-kata Wan Haron Wan Hassan dalam sudut kolumnis Sinar Harian 15
Februari 2019 yang bertajuk ‘Nilai integriti dalam Kepimpinan Politik’. “Isu integriti menjadi polemik hebat di kalangan rakyat dan pemerhati politik ekoran dari
beberapa kes terbaru melibatkan ahli parti politik. Masalah parti yang kehilangan integriti
dan kreadibiliti sudah lama diketahui umum.”

Jelas sekali bahawa integriti berkait rapat dengan jati diri merangkumi keikhlasan,
keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah
dipengaruhi, boleh dipercayai dan melaksanakan amalan terbaik. Pastinya rakyat di mana-mana negara pun mahukan gelanggang politik menjadi medan bersih dan landasan memajukan masyarakat dan negara. Politik bersih dan mengamalkan integriti dalam pentadbiran membolehkan pelaksanaan setiap dasar dan program kerajaan berjalan lancar.

Tidak terkecuali, ahli politik terutamanya kepimpinan atasan juga perlulah menampakkan
komitmen ke arah mewujudkan dan membina persekitaran bebas rasuah dan berintegriti
seperti yang diharapkan rakyat. Ahli-ahli politik janganlah terus bercakaran sehingga isu-isu utama yang perlu ditangani tidak diselesaikan dengan sebaik-baiknya. Rakyat memerlukan kerajaan yang mengambil peduli dengan masalah-masalah yang menghimpit mereka akibat pandemik yang melanda seantero dunia.

Atriza Umar
Jabatan Penerangan dan Perhubungan
Pertubuhan IKRAM Malaysia

3 Komen

  1. Do it now, then become like Sabah PRN. Sabah PRN cause of Covid case jump up untill cant control.

  2. Bangang je kan.. tulis panjang2, contoh jauh2 pai kat sana. Yg depan mata tak nampak ,buta disiang hari… teraba2 di malamnya… last2 lontar batu sembunyi tangan. Kenapa tak kata kerakusan dan kerasukan SA terhdp kuasa di Sabah akhirnya menjadi asbab makin teruknya covid sekarang… itu lagi jelas depan mata dari berkiasan politik barat yg didamba macamlh sempurna sangat integritinya… kalau nak selak kain orang biar betul2 nampak betapa tahi lalatnya jgn sekadar dapat bau bacinnya…

Comments are closed.