najmil faiz mohamed aris
Najmil Faiz Mohamed Aris

KUALA LUMPUR – Dua ahli parlimen pembangkang, Hannah Yeoh dan Fahmi Fadzil digesa tidak mengelirukan rakyat berhubung isu arahan ujian calitan di kondominium dalam kalangan penyewa warga asing.

Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed Aris berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah menetapkan tiada arahan mewajibkan penyewa termasuk warga asing atau pelawat melakukan ujian cakitan untuk memasuki apartmen.

Tegas beliau, ini maknanya tiada keperluan untuk melakukannya walaupun warga asing itu adalah tanggungjawab majikan jika mereka bekerja dan atas diri mereka sendiri.

“Hannah Yeoh dan Fahmi Fadzil faham atau tidak, siapa yang bertanggungjawab ke atas warga asing sepanjang mereka berada di Malaysia?

“Saya ingin tekankan di sini, takut Hannah yeoh dan Fahmi Fadzil lupa. Apabila kedua-dua ahli parlimen PH ini mempersoalkan keperluan swab test Covid-19 terhadap penyewa kondominium terutamanya warga asing.

“Adakah Hannah Yeoh dan Fahmi Fadzil cuba merumitkan tugas Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Majlis Keselamatan Negara (MKN)? Dengan meletakkan tanggungjawab menjaga warga asing ke atas kerajaan sedangkan warga asing itu adalah tanggungjawab majikan jika mereka bekerja dan diri mereka sendiri.

“Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah menetapkan tiada arahan mewajibkan penyewa termasuk warga asing atau pelawat melakukan swab test untuk memasuki apartmen, maknanya tiadalah keperluan.

“Hormatilah keputusan MKN. Jangan mewujudkan kekeliruan pada rakyat, seperti kata pepatah melayu ‘kera di hutan disusukan, anak di rumah kelaparan’,” katanya di Facebook hari ini.

Semalam, Ismail Sabri Yaakob menjelaskan, tiada arahan dari MKN mewajibkan penyewa termasuk warga asing atau pelawat melakukan ujian calitan untuk memasuki apartmen, kondominium atau perumahan tertutup.

Namun katanya, kawasan perumahan, kondominium dan apartmen tertutup adalah kawasan persendirian yang mana pengurusan boleh membuat peraturan di dalam kawasan mereka.

Malah beliau berkata, mereka boleh membuat peraturan menyekat pelawat, contohnya di Sarawak, orang luar tidak dibenarkan melawat rumah panjang.

Hannah dilaporkan telah mendesak kerajaan supaya tidak membuat pengumuman yang akan menyusahkan orang ramai.

Katanya, Ismail Sabri tidak sepatutnya membuat keputusan yang akan mendiskriminasi pemilik atau penyewa rumah sama ada warga Malaysia atau asing. – MalaysiaGazette