Seorang lelaki warga asing menjalani ujian saringan Covid-19 berikutan mulai hari ini sektor perindustrian dan pembinaan diwajibkan mengambil ujian calitan untuk setiap pekerja asing bagi membendung penularan wabak Covid-19 di Jalan Pudu, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 01 FEBRUARI 2021.

KUALA LUMPUR – Majikan diingatkan sekali lagi untuk wajib memastikan pekerja asing yang digajikan mereka melakukan ujian saringan bagi membendung penularan wabak pandemik Covid-19.

Mana-mana majikan yang gagal membuat ujian saringan ke atas pekerja asing mereka sehingga 28 Februari 2021 ini boleh menyebabkan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) pekerja asing mereka tidak akan diperbaharui, tegas Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan.

“Majikan yang masih belum melakukan ujian saringan terhadap pekerja asing mereka digesa untuk segera berbuat demikian memandangkan berlakunya peningkatan kes Covid-19 baru-baru ini termasuk kluster berkaitan tempat kerja yang membimbangkan,” katanya dalam kenyataan di sini.

Menurut beliau, arahan ini adalah selaras dengan Seksyen 11 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Malah, melalui operasi dan pemeriksaan yang dijalankan oleh Jabatan Tenaga Kerja (JTK) turut mendapati masih banyak majikan yang gagal memastikan pekerja asing yang digajikan mereka membuat ujian saringan Covid-19 meskipun arahan
telah dikeluarkan untuk berbuat demikian.

Selain itu, katanya, para majikan yang menanggung kos saringan Covid-19 akan mendapat potongan cukai berganda bagi bayaran kos saringan pekerja yang dibuat sepanjang tahun 2021. – MalaysiaGazette