Kerajaan atau pihak swasta jangan lupa bantu pengurusan Zoo Negara dan jangan biar ia menjadi detik hitam buat sektor pelancongan negara.

KUALA LUMPUR – Kerajaan atau pihak swasta jangan lupa bantu pengurusan Zoo Negara dan jangan biar ia menjadi detik hitam buat sektor pelancongan negara.

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang berharap Zoo Negara yang pernah menganjurkan 16 pameran utama negara yang dihadiri ramai pelancong tidak diabaikan.

“Sebelum pandemik Covid-19 kira-kira sejuta pelancong dari dalam dan luar negara mengunjungi Zoo Negara setiap tahun.

“Pelaksanaan PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) menyebabkan pihak pengurusan sukar menanggung kos operasi, makanan haiwan dan gaji pekerja. Selama ini mereka bergantung harap pada jualan tiket.

“Apa akan terjadi kepada 5,137 haiwan dan 459 spesis hidupan di zoo ini? Adakah ia akan dijual atau dibiarkan tidak makan? Soal Ahli Parlimen Bagan Datuk itu dalam satu hantaran di Facebook hari ini.

Ahmad Zahid yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), sebelum ini ramai rakyat bercerita tentang banyak pihak terkesan akibat penularan pandemik namun semalam Zoo Negara dilaporkan turut terkesan teruk ekoran Perintah Kawalan Pergerakan.

Tempat tinggal haiwan itu hanya mampu bertahan sehingga April 2021.

“Kita kena ingat Zoo Negara adalah zoo pertama di Malaysia yang dirasmikan Perdana Menteri, Almarhum Tunku Abdul Rahman. Dirasmikan pada 14 November 1963 bermaksud usianya sudah menjangkau 58 tahun,” katanya.

Jika operasi Zoo Negara ini dihentikan, ia sudah tentu ia sesuatu yang menyedihkan dalam sejarah negara, katanya.- MalaysiaGazette