Dr Afif Bahardin
Dr. Afif Bahardin

Saya merujuk artikel, Ong Kian Ming “Malaysia dalam perjalanan untuk menjadi baru” orang sakit! # Asia Tenggara? ekonomi domestik. Ini sangat mengagumkan apabila kita memilih fakta-fakta yang ingin diambil oleh orang lain untuk mengelak dan memesongkan pendapat umum.

Untuk melakukan itu, Kian Ming dengan senang hati meninggalkan fakta-fakta kritikal untuk melukis gambaran malapetaka dan kesuraman serta menanam rasa gusar dalam kalangan rakyat Malaysia.

Di tengah-tengah wabak global dan dengan mempertimbangkan langkah-langkah yang diambil bagi menyekat penyebaran, saya mahu mengatakan bahawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) telah melakukan tanggungjawabnya yang cukup baik setelah kacau bilau ditinggalkan oleh pentadbiran sebelumnya.

Mari saya jelaskan fakta. Pada Disember 2020, jumlah eksport Malaysia mencatat nilai eksport bulanan tertinggi iaitu sebanyak RM95.7 bilion untuk tahun 2020, peningkatan 10.8 peratus berbanding bulan yang sama pada tahun 2019, melebihi pertumbuhan import selama lapan bulan berturut-turut.

Lebihan perdagangan sebenarnya meningkat 64.9 peratus kepada RM20.7 bilion tahun ke tahun.

Jumlah perdagangan pada Disember 2020 berjumlah RM170.8 bilion meningkat 6.5 peratus berbanding Disember 2019.

Ia juga tidak masuk akal untuk melihat Ong Kian Ming sebagai mantan Timbalan Menteri Perdagangan hanya membenarkan “ekonomi domestiknya yang lemah” dengan mengatakan kurang permintaan dan pembelian yang berlaku di pusat membeli-belah tempatan pada tahun 2020.

Satu fakta yang sengaja diabaikan adalah, penjualan runcit dalam Malaysia berkembang secara purata 31.1 peratus selama sepuluh bulan pertama pada tahun 2020, berbanding dengan pertumbuhan hanya 13.1 peratus untuk keseluruhan tahun 2019.

Sekarang, mari kita lihat beberapa fakta yang mencolok semasa pemerintahan Pakatan Harapan terutama berkaitan dengan portfolio yang ditinggalkan Kian Ming.

Pada tahun 2018, hanya dalam tempoh empat bulan setelah mengambil alih, lima syarikat pembuatan asing seperti Western Digital, Samsung dan Johnson & Johnson dengan jumlah pelaburan sebanyak RM308.7 juta menghentikan operasi tempatan mereka.

Tanggapan Kian Ming pada masa itu sederhana: “keluar pelabur asing dari negara ini adalah perkara biasa”.

Sebenarnya, ketika satu syarikat memindahkan perniagaan pembuatannya dari Malaysia ke Thailand, Kian Ming merasionalisasikannya dengan mengatakan bahawa Thailand menawarkan kos buruh yang lebih murah. Ironinya!

Tahun 2018 adalah bencana bagi pasaran ekuiti. Hanya dalam tempoh satu tahun, dari 9 Mei 2018 hingga 9 Mei 2019, KLCI menjunam sebanyak 11.53 peratus dan merupakan prestasi terburuk di antara indeks serantau.

Tahun 2019 bukanlah tahun yang baik bagi kerajaan PH dengan Bank Dunia mengekalkan pertumbuhan ekonomi Malaysia hanya pada 4.6 peratus, lebih rendah daripada yang ditetapkan oleh kerajaan PH pada masa yang diramalkan.

Malah, menurut Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia untuk suku pertama 2019, Indeks Sentimen Pengguna (CSI) dan Indeks Keadaan Perniagaan (BCI) masing-masing berada pada 85.6 dan 94.3 mata, dibawah ambang optimisme 100 mata.

Langkah drastik seperti mengubah sistem cukai juga menimbulkan ketidakpastian. Keputusan seperti membatalkan GST oleh kerajaan PH tidak membantu sama ada kerana ini menyebabkan PH terpaksa memperkenalkan beberapa cukai lain untuk mengatasi kekurangan tersebut.

Pada Oktober 2018, eksport minyak sawit dari Malaysia jatuh. Jumlah eksport minyak sawit untuk tempoh ini hanya 505,000 tan yang jauh lebih rendah daripada eksport 690,000 tan pada tempoh yang sama pada tahun 2017.

Malah, pada tahun 2017, harga minyak sawit gred C di Sabah adalah RM566 per tan, tetapi turun kepada RM349 satu tan pada awal November 2018 dan kemudian turun lagi menjadi RM311 satu tan pada pertengahan November 2018.

Semua ini berlaku di bawah pengawasan rakan sekerja Kian Ming, Teresa Kok. Tambahan lagi, pengurusan eksport minyak sawit negara yang lemah itu mendorong China beralih ke Indonesia, menyebabkan Malaysia kehilangan peluang.

Pelaburan langsung asing juga mencatatkan penurunan tiga kali ganda untuk suku kedua dan ketiga pada tahun 2018 berjumlah RM6.7 bilion berbanding dengan tempoh yang sama pada tahun 2017 yang menyaksikan RM20.4 bilion dalam FDI.

Penurunan drastik seperti ini agak membimbangkan terutamanya kerana PH tidak menghadapi cabaran yang dihadapi oleh pemerintah PN seperti pandemik global.

Semua ini berlaku di bawah pengawasan Kian Ming sebagai Timbalan Menteri MITI. Beliau membuat banyak suara sekarang tetapi apa yang dia lakukan untuk memanfaatkan perang perdagangan AS-China dan mengukir lebih banyak peluang untuk Malaysia?

Saya belum memulakan mengenai kesalahan dan kegagalan bosnya Lim Guan Eng dan bagaimana dia menyukarkan negara tentang hutang negara kita berdasarkan rasa perakaunan dan klasifikasi yang disekat, kadar pengangguran yang tinggi di tangan Pakatan Harapan, dan lain-lain.

Saya boleh meneruskannya lebih lama, tetapi saya rasa kita dapat mengetahui siapa “orang sakit” yang sebenarnya!

Dr Afif Bahardin
Ahli Dewan Undangan Negeri, Seberang Jaya