Anna Sorokin. foto Agensi

NEW YORK – Wanita Jerman yang menyamar sebagai pewaris jutawan di New York telah dibebaskan dari penjara.

Anna Sorokin, yang berpura-pura menjadi sosialite bernama Anna Delvey, dibebaskan dari penjara di Albany pada hari Khamis, menurut laporan media AS.

Dia didapati bersalah pada tahun 2019 atas pertuduhan melakukan kecurian perkhidmatan dan menyamun – menipu lebih daripada AS$ 200,000 dari sebuah bank dan hotel mewah.

Sorokin akan dihantar balik ke Jerman.

Dia dibebaskan beberapa bulan selepas meminta maaf pada sidang pembebasan bersyarat pada Oktober tahun lalu.

“Saya hanya ingin mengatakan bahawa saya benar-benar malu dan saya benar-benar menyesal dengan apa yang saya lakukan,” kata New York Post, yang memperoleh transkrip mahkamah,memetik Sorokin sebagai berkata.

Peguam bela Sorokin sebelumnya memberitahu Insider bahawa dia berusaha untuk membuat rayuan terhadap pertuduhan walaupun dia telah dibebaskan dengan bersyarat.

Semasa perbicaraannya, pendakwa memberitahu bagaimana Sorokin, dengan menggunakan nama Anna Delvey, berpura-pura mendakwa dirinya bernilai AS$ 60 juta dengan memiliki dana amanah di Eropah.

Mengekalkan penipuan selama beberapa tahun, Sorokin menggunakan penyamarannya untuk memudahkan gaya hidup mewah.

Dia tinggal di hotel New York dan makan di restoran mewah.

Pendakwa raya mengatakan dia menggunakan dokumen kewangan palsu untuk mempertahankan karekternya, bahkan berjaya mendapatkan pinjaman bagi yayasannya sebanyak AS$100,000 dari sebuah bank.

Akhirnya Sorokin didapati bersalah atas lapan tuduhan dan dibebaskan daripada dua pertuduhan lain.

Kisahnya mendapat perhatian antarabangsa pada tahun 2018 dipaparkan dalam New York Magazine oleh penulis Jessica Pressler.

Cerita kehidupannya kemudian menjadi siri Netflix yang dihasilkan oleh Shonda Rhimes, selain rancangan Grey’s Anatomy and Scandal yang cukup popular.

Bulan lalu Insider melaporkan Sorokin telah menggunakan sebahagian besar daripada AS$ 320,000 yang dia terima untuk siri tersebut untuk membayar wang ganti rugi kepada bank dan denda lain. – MalaysiaGazette