logo FELDA

KUALA LUMPUR – Maybank Investment Bank Bhd (Maybank IB) telah melanjutkan masa dan tarikh tutup tawaran pengambilalihan FGV Holdings Bhd. (FGV) oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) pada jam 5 petang pada 2 Mac ini.

Sebelum itu, tarikh tutup yang ditetapkan ialah pada jam 5 petang hari ini.

“Kami mahu memberitahu pemegang saham bahawa Lembaga Pengarah pada 5 Februari mengumumkan bahawa pegangan saham awam FGV setakat 4 Februari lalu adalah pada 23.93 peratus daripada jumlah saham FGV yang diterbitkan.

”Oleh itu, FGV tidak mematuhi syarat pegangan saham minimum awam sebanyak 25 peratus menurut Perenggan 8.02 (1) Keperluan Penyenaraian.

”Seperti yang dinyatakan dalam Bahagian 4.1 dalam tawaran dokumen, pemberi tawaran telah menyatakan bahawa ia tidak bermaksud mempertahankannya status penyenaraian FGV di Pasaran Utama Bursa Securities,” katanya dalam notis kepada Bursa Malaysia bagi pihak Felda.

Maybank IB berkata, sekiranya penawar menerima penerimaan yang sah sehingga pembekal dan sekutunya memegang agregat 90% atau lebih saham FGV (tidak termasuk saham perbendaharaan), pengumuman segera akan dibuat oleh FGV.

Setelah pengumuman seperti itu, Bursa akan menangguhkan perdagangan saham FGV sebaik sahaja tamat lima hari pasaran dari tarikh tutup, tambahnya.

Maybank IB berkata, pengumuman segera akan dibuat oleh FGV sekiranya pihak penawar menerima penerimaan sah yang menjadikan pihak penawar dan sekutunya memegang agregat 90 peratus atau lebih daripada saham FGV (tidak termasuk saham perbendaharaan).

Sebaik sahaja pengumuman dibuat, bursa akan menggantung dagangan FGV sebaik sahaja tamat lima hari pasaran daripada tarikh tutup.

Selepas itu, pihak penawar akan mengemukakan permintaan kepada FGV untuk mengambil prosedur yang diperlukan untuk menarik balik status penyenaraiannya daripada Daftar Rasmi selaras dengan Bab 16 Syarat Penyenaraian,” kata Maybank IB.- MalaysiaGazette