Putera Mahkota Arab Saudi, Salman bin Mohammed

WASHINGTON – Pentadbiran Presiden Joe Biden mempertahankan keputusannya untuk tidak mengenakan sekatan ke atas Putera Mahkota Mohammed bin Salman atau digelar MbS bagi kes pembunuhan Jamal Khashoggi pada tahun 2018.

“Kami berusaha untuk meletakkan hubungan Amerika Syarikat-Arab Saudi pada landasan yang benar,” kata jurucakap Jabatan Luar Negara, Ned Price pada sidang akhbar di Washington.

Pentadbiran Biden berusaha untuk “memperbaiki”, bukan “memecah” hubungan AS-Arab Saudi, kata Price.

Sekiranya pentadbiran Biden melakukan “sesuatu yang lebih dramatik dan sesuatu yang lebih drastik” dengan menamakan MbS sebagai sekatan, ia akan “mengurangkan” pengaruh AS di Riyadh, kata Price.

Keputusan pentadbiran untuk tidak menghukum putera mahkota mendapat kritikan keras daripada penerbit Washington Post, yang mana Khashoggi adalah seorang kolumnis.

Menuduh Biden melanggar janji kempennya supaya Arab Saudi “membayar harga” untuk pembunuhan Khashoggi, penerbit Post Fred Ryan menulis, “Nampaknya di bawah pemerintahan Biden, orang-orang yang berpura-pura menawarkan nilai strategis kepada Amerika mungkin diberi pas ‘satu pembunuhan percuma’. ”

Jabatan Negara AS pada 26 Februari meletakkan 76 warganegara Arab Saudi dalam senarai larangan perjalanan dan Jabatan Perbendaharaan mengenakan sekatan kewangan ke atas pegawai Saudi yang terlibat dalam pembunuhan Khashoggi tetapi Putera Mahkota Mohammed tidak disertakan.

Sekatan itu diumumkan setelah Pejabat Pengarah Perisikan Nasional mengeluarkan laporan CIA dan agensi perisikan AS yang lain tetapi tidak disahkan yang mendakwa MbS bertanggungjawab untuk operasi membunuh Khashoggi.

“Pilihan yang dibuat oleh Riyadh akan memiliki implikasi yang sangat besar untuk wilayah ini,” kata Price.

Price mengatakan sejak Joe Biden terpilih sebagai presiden AS, Riyadh telah mengambil “langkah ke arah yang benar” dengan membebaskan aktivis hak wanita Loujain al-Hathloul dan dua warga negara Arab Saudi-AS, serta mengakhiri sekatan pimpinan Arab Saudi ke atas Qatar.

Laporan ODNI mengatakan agensi perisik AS telah menyimpulkan lebih dari setahun lalu bahawa putera mahkota telah bersetuju dengan operasi oleh anggota perlindungannya untuk menangkap atau membunuh Khashoggi di konsulat Arab Saudi di Istanbul, Turki.

Kementerian Luar Negeri Arab Saudi pada Jumaat menolak laporan AS itu sebagai tidak tepat.

Malah, pegawai Arab Saudi menafikan MbS terlibat dalam kematian Khashoggi.

ODNI juga mengatakan pihaknya telah mengeluarkan tiga daripada nama 21 orang yang telah dikenalpasti dalam laporan asal pembunuhan Khashoggi yang terlibat dalam pembunuhan tersebut.

Nama-nama Abdulla Mohammed Alhoeriny, Yasir Khalid Alsalem dan Ibrahim al-Salim tidak disenaraikan dalam versi semakan laporan ODNI di laman webnya. – MalaysiaGazette