Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Covid-19 cases
Dr Noor Hisham Abdullah

KUALA LUMPUR – Sebanyak 1,219 kes positif baharu Covid-19 direkodkan hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah itu, Selangor mencatatkan kes positif tertinggi dengan 499 diikuti Sarawak (225) dan Johor (169).

Beliau berkata, daripada jumlah yang dicatatkan di Selangor pula sebanyak 406 kes adalah daripada kluster-kluster dan saringan
kontak rapat Covid-19 yang aktif dijalankan di lapangan, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebanyak 39 kes yang dilaporkan pula adalah berkaitan kluster-kluster di penjara dan Depot Tahanan Sementara (DTI) yang membabitkan Kluster Tembok Muhasabah (17 kes), Kluster Tembok Sungai Udang (14 kes), Kluster Tembok Bukit Besi (4 kes), Kluster Telok Mas (2 kes), Kluster Tembok Pengkalan Chepa (1 kes), dan Kluster DTI Persiaran Wawasan (1 kes).

Menurut Dr. Noor Hisham, sebanya 1,346 kes sembuh namun bagi kes baharu pula 1,212 kes melibatkan penularan tempatan manakala tujuh lagi kes import.

Bagi kes yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi pula sebanyak 154 individu sedang dirawat di wad tersebut dengan 64 daripadanya memerlukan bantuan alat pernafasan.

Dr. Noor Hisham berkata, sebanyak dua lagi kes kematian dilaporkan hari ini di mana ke semua kes itu direkodkan di Sabah. – MalaysiaGazette