Petugas HKL membuat persiapan sebelum melakukan suntikan vaksin Covid-19 jenis Pfizer-BioNTech sempena Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) di Hospital Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 01 MAC 2021.

NEW YORK – Pfizer dan BioNTech mendakwa vaksin Covid-19 keluarannya mempunyai keberkesanan sehingga 91 peratus untuk mencegah virus ini penyakit ini.

Ia merupakan hasil daripada data percubaan terkini selepas penggunaannya sepanjang tempoh enam bulan.

Suntikan vaksin itu juga 100% berkesan untuk mencegah penyakit dalam kalangan peserta percubaan di Afrika Selatan, yang mana varian baharu yang disebut B1351 dominan, walaupun jumlah peserta tersebut relatif kecil pada 800.

Walaupun kadar keberkesanan keseluruhan baharu 91.3 peratus lebih rendah daripada 95 peratus yang dilaporkan pada bulan November lalu untuk percubaan 44,000 orang, sejumlah varian telah menjadi lebih umum di seluruh dunia sejak itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Pfizer, Albert Bourla berkata, data yang dikemas kini itu, yang merangkumi data lebih daripada 12,000 orang yang diinokulasi sepenuhnya selama sekurang-kurangnya enam bulan.

Dengan itu, Pfizer dalam kedudukan untuk mengemukakan kelulusan peraturan sepenuhnya kepada Amerika Syarikat (AS).

Vaksin ini kini dibenarkan secara darurat oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah AS.

Data percubaan “memberikan hasil klinikal pertama bahawa vaksin ini dapat melindungi secara efektif terhadap varian yang sedang menular, faktor penting untuk mencapai kekebalan kawanan dan mengakhiri wabak ini bagi populasi global”, kata Dr Ugur Sahin, Ketua Pegawai Eksekutif BioNTech.

Pakar-pakar bimbang varian baharu Covid-19 dari Afrika Selatan dan Brazil mungkin bertahan terhadap vaksin dan rawatan yang ada.

Lebih daripada 300 kes varian Afrika Selatan telah dikesan di lebih dari 25 negeri, menurut data persekutuan.

Vaksin ini 100% berkesan untuk mencegah penyakit yang teruk seperti yang ditentukan oleh Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit AS dan 95.3% berkesan untuk mencegah penyakit yang teruk seperti yang ditentukan oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah AS.

Tidak ada masalah keselamatan yang serius dikesan dalam kalangan peserta percubaan hingga enam bulan setelah menerima dos kedua, kata syarikat itu.

Mereka menambah, vaksin itu pada umumnya memberi kesan yang sama tanpa mengira usia, bangsa, jantina atau etnik dan di antara peserta dengan pelbagai keadaan perubatan yang ada. – MalaysiaGazette