Vaksin AstraZeneca . foto agensi

LONDON – Pengawal selia Perubatan Kesatuan Eropah (EU) berkata, gumpulan darah yang tidak biasa berlaku seharusnya disenaraikan sebagai kesan sampingan vaksin AstraZeneca yang sangat jarang berlaku untuk Covid-19.

Setelah membuat kajian terhadap 86 kes Eropah, Agensi Ubat Eropah (EMA) menyimpulkan bahawa manfaat vaksin ini melebihi risiko.

Laporan itu mencerminkan data ke atas 25 juta orang penduduk Eropah yang sudah menerima suntikan.

EMA tidak dapat menyenaraikan faktor risiko tertentu seperti usia atau jantina, tetapi kebanyakan kes pembekuan darah adalah wanita di bawah 60 tahun.

Secara berasingan, badan penasihat vaksin di United Kingdom menyatakan di bawah usia 30-an masih boleh ditawarkan suntikan AstraZeneca.

Sebanyak 79 orang mengalami pembekuan darah yang jarang berlaku setelah vaksinasi pada akhir bulan Mac di UK – 19 di antaranya telah meninggal dunia.

Dan panel keselamatan vaksin penasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia berkata, walaupun hubungan darah beku “masuk akal” namun “tidak disahkan” dan kes-kes tersebut “sangat jarang berlaku” di antara 200 juta orang yang diberi vaksin dengan AstraZeneca di seluruh dunia.

Lebih daripada 132 juta orang dijangkiti Covid-19 telah direkodkan di seluruh dunia dengan lebih daripada 2.8 juta kematian, menurut penyelidikan Universiti Johns Hopkins.

Terdapat dua elemen utama dalam laporannya – kaitan dengan pembekuan darah dan bagaimana ini boleh mempengaruhi program vaksinasi.

EMA telah menyimpulkan terdapat “kemungkinan kes pembekuan darah yang sangat jarang digabungkan dengan tahap platelet darah rendah yang berlaku dua minggu dari tarikh divaksinasi” dengan AstraZeneca.

Sebilangan besar daripada 86 kes yang dikaji di Kawasan Ekonomi Eropah (EU, Iceland, Norway dan Liechtenstein) hingga 22 Mac lalu adalah dalam kalangan wanita berusia di bawah 60 tahun.

Lapan belas daripadanya membawa maut.

Tetapi Pengarah Eksekutif EMA, Emer Cooke mengatakan tidak ada bukti bahawa “faktor risiko khusus seperti usia, jantinav atau sejarah gangguan pembekuan perubatan sebelumnya”. – MalaysiaGazette