Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin pada sidang media mingguan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan di Putrajaya hari ini

KUALA LUMPUR – Program Imunisasi Vaksin Covid-19 Kebangsaan menunjukkan perkembangan positif bagi penduduk di Wilayah Persekutuan Putrajaya.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin berkata, sebanyak 98 peratus penduduk di seluruh wilayah itu kini sudah mendaftar sebagai penerima vaksin Covid-19.

“Jumlah pendaftaran bagi Putrajaya 98 peratus, Selangor 50 peratus, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 50 peratus, Pulau Pinang 45 peratus dan Negeri Sembilan 44 peratus,” katanya pada sidang media perkembangan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, hari ini.

Turut hadir Menteri Kesihatan, Datuk Dr Adham Baba.

Dalam pada itu, Khairy berkata, sejumlah 1.4 juta warga emas sudah mendaftar bagi fasa kedua program imunisasi kebangsaan.

Kesemua warga emas itu berumur 60 tahun ke atas, individu yang mempunyai sejarah penyakit (komorbiditi) dan Orang Kelainan Upaya (OKU).

“Sejumlah 1,438,974 warga emas telah mendaftar dengan jumlah Orang Kelainan Upaya (OKU) berdaftar adalah 136,798 orang, dan jumlah individu dengan komorbiditi berdaftar adalah sebanyak 2,029,297 individu,” katanya.

Khairy berkata, seramai 9,916 telah dijadualkan untuk menerima suntikan vaksin pada hari ini.

Malah 924 warga emas di Perlis menjadi kumpulan terbesar divaksinasi pada hari ini, ujarnya.

Fasa 2 bermula secara berperingkat dengan 30 Pusat Pemberian Vaksin (PPV) dibuka hari ini di Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perlis, Terengganu, Sabah, Sarawak dan Labuan.

Pelaksanaan Fasa 1 masih lagi diteruskan untuk 258,783 petugas barisan hadapan yang kebanyakannya adalah untuk melengkapkan suntikan dos kedua mereka. – MalaysiaGazette