Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Sebanyak 70% perniagaan di Malaysia akan mewajibkan vaksinasi Covid-19 untuk semua kakitangan mereka.

Malah, para pekerja juga dengan majoriti 76% juga setuju untuk menerima vaksin dan hanya 7% mengatakan mereka akan menolak untuk mengambil vaksin.

Dari semua negara yang ditinjau, Employment Hero mendapati majikan Malaysia menunjukkan hasrat vaksinasi tahap tertinggi, berbanding majikan di Australia (33%), United Kingdom (33%) dan New Zealand (35%).

Tinjauan Employment Hero membabitkan lebih daripada 1,000 majikan dan pekerja Malaysia.

Menurutnya, walaupun tahap penerimaan vaksin yang tinggi dalam kalangan tenaga kerja Malaysia, ketidakpastian jangka masa pelaksanaan vaksin menyebabkan ramai yang ragu-ragu untuk kembali ke pejabat dalam masa terdekat.

Dalam tinjauan itu, hanya 29% pekerja Malaysia dan 31% majikan Malaysia yang dijangka mahu kembali ke pejabat dalam tempoh enam bulan akan datang.

Oleh itu, majikan Malaysia mempertimbangkan model kerja jarak jauh atau fleksibel untuk melindungi tenaga kerja mereka dari sekatan dan risiko yang berterusan.

Sebanyak 32% majikan Malaysia majikan menjangkakan pasukan mereka akan terus bekerja dari jarak jauh atau fleksibel dan akan membenarkan lebih banyak fleksibiliti geografi dan waktu kerja.

Namun, dengan masa depan pekerjaan masih tidak menentu, tahap tekanan dalam kalangan pekerja di Malaysia (61%) dan majikan Malaysia (58%) telah meningkat tetapi ramai pekerja (47%) tidak merasa selesa membincangkan kesihatan mental mereka dengan pegawai atasan.

“Penyusutan kesihatan mental disebabkan Covid-19 tenaga kerja memerlukan perhatian lebih kerana tempat kerja adalah persekitaran penting untuk membincangkan kesihatan mental.

Tetapi disebabkan stigma dan takut kehilangan pekerjaan, banyak orang terus menderita dalam diam, kata Ben Thompson, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama Employment Hero.

“Majikan berpeluang untuk mengubah iklim ini dengan menjadikan perniagaan kesejahteraan mental sebagai keutamaan. Menyediakan pekerja dengan sumber daya yang tepat, kepemimpinan yang menyokong dan mengambil pendekatan khusus untuk kesihatan mental adalah langkah pertama yang baik,” katanya. – MalaysiaGazette