Penarikan tentera AS dari Afghanistan secara berperingkat sehingga September tahun ini. foto Agensi

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) telah mula menarik keluar pasukan tenteranya secara rasmi dari Afghanistan selepas Presiden Joe Biden menyifatkan keadaan di di negara tersebut sebagai “perang selamanya”.

AS dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) telah berada di Afghanistan selama hampir 20 tahun.

Tetapi penarikan diri AS yang berlangsung hingga 11 September ini berlaku di tengah-tengah peningkatan keganasan di Afghanistan.

Taliban pula telah memberi amaran bahawa mereka tidak lagi terikat dengan perjanjian untuk tidak mensasarkan pasukan antarabangsa.

Di bawah perjanjian yang ditandatangani tahun lalu antara pemberontak dan Presiden Donald Trump ketika itu, pasukan asing akan meninggalkan Afghanistan pada 1 Mei sementara Taliban tidak akan menyerang pasukan antarabangsa.

Pegawai memberitahu Reuters selama ini Taliban telah melindungi pangkalan tentera barat daripada kumpulan Islam yang bersaing.

Tindakan ini tidak menghentikan serangan Taliban terhadap pasukan Afghanistan dan orang awam.

Jeneral AS, Scott Miller memberi amaran terhadap serangan terhadap tentera asing ketika mereka mulai menarik diri.

“Jangan bertindak salah, kita mempunyai cara ketenteraan untuk bertindak balas dengan kuat terhadap segala jenis serangan terhadap tentera gabungan dan tindakan tentera untuk menyokong pasukan keselamatan Afghanistan,” katanya dalam video yang disiarkan di Twitter.

Presiden AS, Joe Biden pada bulan lalu menolak penarikan tentera pada 1 Mei, dengan mengatakan beberapa pasukan akan tetap bertahan hingga 11 September tahun ini, ulang tahun ke-20 serangan 9/11, dengan alasan keadaan keselamatan.

Seorang jurucakap Taliban mengatakan “pelanggaran ini pada prinsipnya telah membuka jalan baginya untuk mengambil setiap tindakan balas yang difikirkan sesuai terhadap pasukan penjajah”.

Tetapi dia juga mengatakan bahawa pejuang Taliban akan menunggu arahan dari pemimpinnya sebelum melakukan serangan.
Beberapa penganalisis berkata dengan tarikh akhir AS untuk menarik diri, serangan berskala besar dapat dihindari.

Sementara AS menghadapi cabaran logistik untuk mengemas sebelum balik.

AP melaporkan bahawa tentera AS telah membuat persediaan, memutuskan apa yang akan dihantar kembali dan apa yang akan dijual sebagai sampah dalam pasaran Afghanistan. – MalaysiaGazette