Vaksin Pfizer-BioNTech

WASHINGTON – Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) sedang menyediakan kebenaran penggunaan vaksin koronavirus Pfizer-BioNTech untuk remaja berusia 12 hingga 15 tahun pada awal minggu depan, menurut pegawai persekutuan.

Dengan itu, Amerika Syarikat (AS) akan membuka kempen vaksinasi kepada berjuta-juta penduduknya lagi.

Vaksin ini dikatakan efektif pada kumpulan usia ini, sekali gus meningkatkan tahap imuniti penduduk dan menurunkan jumlah kemasukan ke hospital dan kematian di AS.

Peluasan ini akan menjadi perkembangan besar dalam kempen vaksinasi AS dan berita gembira kepada beberapa ibu bapa yang mahu melindungi anak-anak mereka semasa aktiviti musim panas dan sebelum permulaan tahun persekolahan berikutnya.

Pfizer melaporkan beberapa minggu lalu bahawa tidak ada remaja yang menjalani percubaan klinikal vaksin ini mengalami jangkitan simptomatik.

Syarikat ini juga mengatakan sukarelawan telah menghasilkan tindak balas antibodi yang kuat dan mengalami kesan sampingan yang sama seperti penerima yang berusia antara 16 hingga 25 tahun.

Lebih 100 juta orang dewasa di AS telah diberi vaksin sepenuhnya namun berdepan dengan cabaran un

Tetapi kebenaran akan tiba di tengah-tengah dorongan yang rumit dan rumit untuk berdepan dengan 44 peratus orang dewasa yang belum pun menerima satu suntikan. – MalaysiaGazette