Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA), Datuk Dr. Ibrahim Ali bercakap selepas pada membuat aduan mengenai kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador di hadapan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Putrajaya. Foto SYAFIQ AMBAK, 04 MEI 2021.

PUTRAJAYA – Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA) mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memanggil segera bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador susulan pendedahannya mengenai ahli politik yang terbabit rasuah, baru-baru ini.

Menurut Presidennya, Datuk Ibrahim Ali, Abdul Hamid perlu dipanggil untuk mendedahkan nama-nama ahli politik yang didakwa rasuah.

“Isu (pendedahan) ini betul-betul serius kerana selama ini ia (dakwaan ahli politik terbabit rasuah) didedahkan orang-orang biasa namun, kali ini ia dibongkarkan sendiri oleh Ketua Polis Negara.

“Dia kena dedah satu persatu nama-nama setakat yang dia tahu setakat memegang jawatan Ketua Polis Negara, jangan tutup apa-apa maklumat. Dia kena jelaskan siapa dalang yang disebut beliau,” katanya dalam satu sidang media di ibu pejabat SPRM, hari ini.

Beliau ditemui ketika mengemukakan aduan mengenai isu pendedahan Abdul Hamid pada hari terakhir beliau memegang jawatan itu.

Ibrahim dalam pada itu berkata, pendedahan dibuat oleh Abdul Hamid adalah perkara yang amat serius dan perlu diambil perhatian sewajarnya oleh SPRM.

Ujar beliau, SPRM menyambut baik aduan yang dikemukakan beliau dan memberi jaminan akan melakukan siasatan mengenai perkara itu.

Kertas aduan mengenai kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador di hadapan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Putrajaya. Foto SYAFIQ AMBAK, 04 MEI 2021.

Ibrahim berkata, beliau juga mahu SPRM menyiasat dakwaan bahawa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin mencampuri urusan pelantikan pegawai-pegawai tinggi dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Tambahnya, urusan pelantikan tersebut adalah di bawah kuasa dan tanggungjawab Ketua Polis Negara walaupun Hamzah adalah Pengerusi Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP).

“Dari struktur organisasi, Abdul Hamid adalah Ketua Pegawai Eksekutif kepada agensi kepolisan yang mengurus PDRM dan operasinya, malah lebih mengetahui secara mendalam siapa yang patut dilantik atau tidak dilantik,” katanya.

Mengulas lanjut, Ibrahim berkata, siasatan ke atas pendedahan yang dibuat Abdul Hamid itu akan membantu pelaksanaan undang-undang yang wajib diikuti oleh semua kakitangan kerajaan dan ahli politik yang berjawatan dalam kerajaan.

Aduan berkenaan diserahkan sendiri Ibrahim kepada Pengarah Kanan Siasatan SPRM, Datuk Seri Noor Azlan Razali.

Pada Jumaat lalu, Abdul Hamid menggesa SPRM menyiasat dakwaan unsur rasuah berkaitan ahli politik lompat parti bagi mendapatkan habuan.

Abdul Hamid berkata, pihaknya memerangi rasuah dalam pasukan PDRM, namun dalam politik rasuah berlaku di mana-mana. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.