Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pemimpin dalam sektor kewangan dan percukaian diminta untuk melakukan kajian menyeluruh terhadap instrumen kewangan sedia ada untuk menangani potensi berlakunya cukai yang belum dibayar.

Deloitte Malaysia (Deloitte) dalam satu kenyataan hari ini berkata, menguruskan kesan kewangan dan risiko cukai yang berpotensi berlaku perlu dilakukan secara proaktif sebelum pelaksanaan perjanjian dan dokumen atau urus niaga.

“Kesan urus niaga memberi kesan kepada urus niaga antara kumpulan, implikasi harga pemindahan yang mungkin berlaku juga harus dipertimbangkan,” kata Ketua Cukai Industri Perkhidmatan Kewangan Deloitte dan Ketua Pindahan Harga Deloitte, Subhabrata Dasgupta.

Sementara itu, mereka menekankan bahawa Kadar Tawaran Antara Bank (IBOR), termasuk Kadar Tawaran Antara Bank London (LIBOR), mempunyai peranan penting dalam pasaran kewangan dalam menyokong trilion dolar dalam nilai nosional dalam produk kewangan.

“Kerja-kerja sedang dilakukan di beberapa bidang kuasa untuk membolehkan peralihan kadar-bebas-risiko (RFR) untuk indeks kadar faedah yang digunakan dalam mengira kadar terapung untuk pinjaman, bon, derivatif dan kontrak kewangan lain.

“RFR yang menjadi alternatif kepada LIBOR termasuk penanda aras Sterling Overnight Index Average. Walaupun peralihan LIBOR bukan melibatkan percukaian, cara peralihan dilakukan boleh mengakibatkan cukai yang belum dibayar,” kata mereka.

Mengubah atau menggantikan kontrak dengan syarat yang berbeza dan / atau penghapusan pengiktirafan serta pengiktirafan seterusnya daripada instrumen baharu dapat menyebabkan penyelarasan Untung Rugi (P&L).

“Untuk memastikan pertikaian dengan pihak berkuasa percukaian sama ada di Malaysia dan bidang kuasa pihak lain ditangani secara teratur, perkara yang boleh dicukai dalam pelarasan P&L ini perlu diambil perhatian.

“Jika penyelarasan ini menyebabkan pembayaran satu kali, pembayaran dan penerimaan ini harus dipertimbangkan untuk menentukan apakah ia dikenakan cukai,” kata mereka.

“Timbul juga persoalan mengenai apakah duti setem diperlukan pada kontrak yang telah diubah.”

Mereka juga menyatakan bahawa ia bukan perkara yang biasa bahawa instrumen ini terletak di luar bidang kuasa jabatan cukai dan kewangan organisasi, memandangkan penjaga dokumen-dokumen itu sering t  atau berada di jabatan undang-undang atau perbendaharaan. – MalaysiaGazette