Jean-Claude Trichet. foto The Guardian

ATHENS – Pemulihan ekonomi global daripada wabak Covid-19 akan memakan masa sekurang-kurangnya dua tahun, kata pegawai dan pakar kepada forum ekonomi yang diadakan di Athens secara dalam talian.

“Pemulihan akan memakan masa. Ekonomi tidak dapat dimulakan hanya dengan menekan butang. Ia akan memakan masa dua tahun,” kata ahli ekonomi yang juga pemenang Nobel Britain-Siprus, Christopher Pissarides ketika berucap pada Forum Ekonomi Delphi VI.

“Ekonomi akan kembali normal selewat-lewatnya pada 2024,” kata Gunther Oettinger, mantan Pesuruhjaya Belanjawan dan Sumber Manusia Eropah.

Berbanding krisis kewangan yang meletus pada tahun 2008, pemulihan kali ini akan lebih cepat, tetapi tidak seperti menghidupkan suis, kata Barry Eichengreen, seorang profesor ekonomi dan sains politik di University of California, Berkeley.

“Krisis Covid-19 akan menjadi ‘krisis V.’ Pemulihan yang besar akan menyusul kemelesetan yang mendalam,” kata Menteri Kewangan Luxembourg, Pierre Gramegna pada forum itu sambil memberi amaran bahawa pemerintah tidak harus mengulangi kesilapan pengurusan krisis 2008.

Dalam krisis sebelumnya, ada tergesa-gesa untuk memulihkan belanjawan, tetapi sekarang penekanan harus diberikan pada pelaburan, katanya.

“Krisis ini adalah pemecut yang hebat bagi ekonomi Eropah dan dunia. Ini memperkukuhkan perkara-perkara yang kita anggap penting,” kata Jean-Claude Trichet, Pengerusi Suruhanjaya Trilateral Eropah dan mantan Presiden Bank Pusat Eropah, dalam ucapannya.

Ini adalah panggilan bangun yang membantu mengungkap kelemahan ekonomi dan mempercepat trend yang mendasari, seperti pendigitan, jelasnya.

Krisis itu juga menekankan pentingnya kerjasama antarabangsa untuk mengatasinya, tegas Trichet.
MalaysiaGazette