Antara mangsa yang cedera ringan keluar daripada wad kecemasa berikutan kemalangan dua LRT dari arah Gombak dan Kelana Jaya bertembung di Stesen LRT KLCC, Kuala Lumpur. Foto HAFIZ SOHAIMI, 25 MEI 2021

KUALA LUMPUR – Seramai 65 orang penumpang tren Transit Aliran Ringan LRT) masih menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

Mereka terdiri daripada 29 lelaki dan 36 wanita, kata Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohamad Zainal Abdullah.

Menurut beliau, jumlah itu adalah 36 penumpang Melayu, Cina (14), India (5), lain-lain (4) dan warga asing (6).

Masalah komunikasi di pusat kawalan LRT mungkin menjadi punca dua tren bertembung sehingga menyebabkan 166 penumpang cedera dan 47 lagi parah.

Mohamad Zainal dalam sidang media berkata, kejadian kira-kira jam 8.45 malam tadi melibatkan tren yang membawa 213 penumpang dan tren rosak yang sedang diuji pandu.

Katanya, tren yang diuji pandu itu tidak sepatutnya berada di landasan yang sama dengan tren penumpang dari arah Kelana Jaya sehingga mencetuskan kemalangan berhampiran stesen KLCC bawah tanah.

“Kita dapati mungkin berlaku masalah komunikasi di pusat kawalan LRT ini dan kita akan siasat sejauh mana berlaku breakdown tadi,” katanya dalam sidang media di lokasi kejadian. – MalaysiaGazette