Christian Drosten. foto Agensi

GENEVA – Teori kebocoran makmal di China yang didakwa punca penularan virus Covid-19 adalah “sangat tidak mungkin,” kata ahli virologi Jerman yang terkenal kepada majalah digital Switzerland.

Ketika ditanya mengenai asal-usul koronavirus dan teori yang didakwa berlaku di Institut Virologi Wuhan, Christian Drosten, ahli virologi Jerman di Charite Institute of Virology yang berpusat di Berlin berkata, idea tersebut sangat membebankan.

Drosten, yang telah meneliti koronavirus selama bertahun-tahun dan juga memainkan peranan penting dalam penemuan koronavirus yang berkaitan dengan SARS pada tahun 2003, berkata, virus ini mungkin daripada pembiakan karnivor dan industri bulu.

Dalam artikel “Mr. Drosten, where did this virus come from?,” Drosten berkata, beliau tidak memiliki bukti untuk persoalan ini, kecuali asal SARS-CoV-1 yang terbukti dengan jelas.

Lagipun, katanya, virus daripada spesies yang sama.

Virus dari spesies yang sama, melakukan perkara yang sama dan sering berasal daripada sumber yang sama,” katanya seperti mengatakan punca peralihan virus SARS yang didokumentasikan secara saintifik adalah melalui anjing rakun dan kucing yang merangkak.

Drosten menjadi terkenal di peringkat antarabangsa semasa pandemik Covid-19 sebagai pakar mengenai implikasi dan tindakan yang diperlukan untuk memerangi penyakit ini.

Di samping itu, Drosten mengatakan perjalanan dan penggunaan daging global telah menyumbang kepada penyebaran Covid-19.

“Perjalanan memudahkan wabak tempatan berubah menjadi pandemik. Pada sumbernya, pada peralihan dari haiwan ke manusia, kita manusia menggunakan semakin banyak tanah di kawasan binatang liar dan mempergiatkan penternakan.

“Permintaan untuk daging semakin meningkat. Semakin padat dan lebih besar populasi haiwan, semakin besar kemungkinan virus, setelah masuk ke dalam populasi, akan meletup dan bermutasi seperti SARS-2,” tambah Drosten. – MalaysiaGazette