Terdapat kesan kecederaan akibat tikaman berkali-kali pada muka Tubasi dan salah satunya sedalam 20 sentimeter.

KUALA LUMPUR-Ismail Tubasi hanya bergegas untuk memadamkan api tetapi ditembak mati oleh pendatang Yahudi.

Berdasarkan kenyataan saksi dan kakitangan Hospital Shaheed Abu Hassan al Qassam, majalah +972 yang berpangkalan di Tel Aviv melaporkan mangsa terlebih dahulu dibunuh sebelum wajahnya ditoreh dengan objek tajam

Menurut doktor bertugas, terdapat kesan kecederaan akibat tikaman berkali-kali pada muka Tubasi dalam kejadian 14 Mei lalu.

Salah satunya sedalam 20 sentimeter.

Berdasarkan bukti yang dikumpul, Local Call sebuah platform berita bahasa Hebrew yang pertama melaporkan kejadian mendakwa perbuatan berkenaan dilakukan dengan diperhatikan askar Israel.

Ketika itu penceroboh Yahudi bertindak membakar hasil tanaman dan pepohon di bandar Al Rihiya, di Al Khalili, Tebing Barat.

Menyedari kejadian berkenaan, Tubasi bersama penduduk Palestin lain bergegas untuk memadam kebakaran.

Namun ketibaan mereka ditunggu lebih 50 pendatang Yahudi yang lengkap bersenjata api, kapak serta belantan.

Sebaik melihat orang ramai tiba untuk mengawal api, mereka melepaskan tembakan dan salah satunya mengenai Tubasi menyebabkan dia meninggal serta merta di tempat kejadian.

Dalam keadaan yang tidak lagi bernyawa, pendatang datang meluru dan menikam mukanya dengan objek tajam.

Salah seorang saksi, Kazem al-Hallaq, 62 tahun berkata ketika mendengar jeritan “api, mereka nyalakan api”, dia keluar dan nampak tentera hanya membiarkan perbuatan pendatang Yahudi.

Sedangkan usaha penduduk kampung untuk memadam kebakaran dihalang dengan bom asap dan tembakan peluru getah oleh pasukan itu.

Menurut Kementerian Kesihatan Palestin pada hari Tubasi ditembak mati, 11 penduduk Arab di Tebing Barat turut menjadi korban dalam bantahan besar-besaran di seluruh Israel dan Palestin.